מגדש E-TURBO
מגדש טורבו היברידי משולב מנוע חשמלי.
מגדש E-TURBO
מגדש טורבו היברידי משולב מנוע חשמלי.

מגדשי טורבו חשמליים הם חלק מטכנולוגיית גדישה מודרנית בה עושים שימוש במנועי טווין-טורבו גדולי נפח, דיזל בעיקר, בהם המגדש החשמלי מתפקד כסוג של מגדש-על ואחראי על גדישת האוויר בסל"ד נמוך ואילו מגדש הטורבו הרגיל (יחיד או כפול), המונע ע"י גזי הפליטה, אחראי על כל תחום סל"ד הביניים ומעלה. השילוב הזה מפחית משמעותית את השהיית הגדישה ומאפשר לקבל מומנט גבוה יותר בסל"ד נמוך יותר.

 

המערכת הזו מורכבת יחסית ודורשת התקנה של צנרת נוספת, שסתומים לניהול זרימת האוויר וכן מערכת חשמל 48V נפרדת בכדי להזין את המנוע של המדחס החשמלי. בכדי להפוך את כל זה לפשוט ויעיל יותר, AMG מרצדס חברה ליצרנית מגדשי הטורבו המובילה בעולם, גארט (garrett), בכדי לייצר מגדש טורבו היברידי (היברידי אמיתי ולא מה שמכונה בשוק השיפורים היברידי) בו משולב מנוע חשמלי כך שהנעה של הטורבינה במגדש מתבצעת ע"י גזי הפליטה והמנוע החשמלי. המנוע החשמלי מסוגל להאיץ את הטורבינה ל-170,000 סל"ד בחלקיקי השנייה ללא תלות סל"ד המנוע ובכך לבטל לחלוטין את השהיית הגדישה, במיוחד בתחילת נסיעה, לשפר את תגובת המנוע ולהשיג מומנט גבוה יותר בסל"ד נמוך יותר לעומת מנוע עם מגדש טורבו רגיל.

 

מגדש טורבו E-TROBo
מגדש מסוג E-TURBO.

טכנולוגיה זו, אותה מכנה החברה E-Turbo, הוצגה ע"י גארט לפני כשלוש שנים עבור רכבי נוסעים בהשראת טכנולוגיה שפותחה במקור עבור רכבי פורמולה 1. במגדש ההיברידי הזה נמצא מנוע חשמלי קטן, בקוטר של 4 ס"מ בלבד, המותקן על ציר ההנעה בין הטורבינה המונעת ע"י גזי הפליטה, לטורבינה הדוחסת את האוויר הקר לפני הכניסה למצנן הביניים ומשם למנוע. המנוע החשמלי במגדש הטורבו הזה מוזן ע"י מערכת חשמל נפרדת במתח של 48V ולכן הוא מסוגל לשמור על גדישה גם כאשר הנהג עזב את דוושת הגז או בולם את הרכב כך שבחזרה אל דוושת הגז המנוע יהיה מוכן לספק את מלוא הביצועים ללא כל השהייה.

את הפיתוח הזה נפגוש בקרוב בדגמי מרצדס AMG החדשים.

 

 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובה

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.