טויוטה נהיגה אוטונומית בכביש המהיר
טויוטה Teammate - נהיגה אוטונומית בכביש המהיר.
טויוטה נהיגה אוטונומית בכביש המהיר
טויוטה Teammate - נהיגה אוטונומית בכביש המהיר.

טויוטה החלה לשווק ביפן את דגמי לקסוס LS ודגמי טויוטה מיראי, מכונית המימן של טויוטה, עם הדור הבא של מערכת הבטיחות המתקדמת שלה. בשלב זה המערכת תשווק בשוק היפני בלבד בו טויוטה תאסוף מידע אונליין מהרכבים על פעולת המערכת, כולל צילומים מהמצלמות החיצוניות של המערכת, בכדי לייעל ולשפר אותה בעתיד. המערכת עושה שימוש בטכנולוגיית אינטליגנציה מלאכותית (AI) וניתנת לעדכוני OTA לשדרוג יכולות המערכת בעתיד.

 

השדרוג המשמעותי במערכת הוא נהיגה אוטונומית בכביש המהיר, מהכניסה ועד ליציאה, ללא צורך באחיזה בגלגל ההגה. בהתאם ליעד שנבחר במערכת הניווט מערכת הנהיגה האוטונומית תנווט את הרכב בכביש המהיר כולל עקיפה וחזרה לנתיב, התאמת המהירות לתוואי הדרך, מעברי נתיבים בהתאם לצורך (בלחיצה על האיתות), התמודדות עם התפצלות נתיבים, מחלפים והשתלבות בתנועה עד לירידה מהכביש המהיר בדרך אל היעד. הנהג לא חייב לאחוז בהגה אך הוא חייב להיות ערני לנעשה ועל זה מפקחת מצלמה בתא הנוסעים שסורקת את האישונים, בודקת את קו הראייה של הנהג ואת תנוחת הנהיגה.

 

טויוטה מערכת נהיגה אוטונומית
נהיגה אוטונומית מהכניסה ועד ליציאה מהכביש המהיר.

אותה מצלמה המפקחת על הנהג תפעיל גם נוהל חירום במידה והנהג לא מגיב או נמצא בתנוחה לא טבעית, במקרה זה מערכות הבטיחות יפעילו את אורות המצוקה, יביאו את הרכב לעצירה מלאה בנתיב או בשוליים במידת האפשר, יפתחו את כל הדלתות ויצרו קשר עם מוקד חירום.

 

אחת הבעיות במערכות נהיגה אוטונומית זו הפעולה הלא טבעית שלהם שלא פעם פשוט גורמת לנהגים להעדיף שלא להשתמש במערכות האלו, זה יכול להיות בלימה מוקדמת או חזקה מידי, השתלבות מוגבלת בתנועה ועוד. בתכנון המערכת החדשה טויוטה העניקה לנושא זה דגש מיוחד והתאימה את פעול המערכת כך שתפעל באופן טבעי וזורם יותר בדומה למה שנהג אנושי היה עושה באותם המצבים.

 

טויוטה מערכת בטיחות חדשה
תדמה אופי פעולה של נהג אנושי.

לדוגמה, נהג אנושי שעוקף רכב כבד בנתיב המקביל לרוב סוטה לחלק המרוחק יותר של הנתיב בכדי להגביר את תחושת הביטחון. מערכת נהיגה אוטונומית רגילה לא תעשה זאת שכן אין באמת צורך בכך אך המערכת של טויוטה תפעל כמו נהג אנושי ותתרחק כמה שניתן מהרכב הכבד, בתוך נתיב הנסיעה כמובן.

זה אולי לא הכי תקף לנהג הישראלי הממוצע שכנראה דוקא יאיץ במצב זה או סתם יצר מפגש מיותר, אך המערכת של טויוטה מזהה מראש מצבי השתלבות של רכב אחר בנתיב הנסיעה, כמו התכנסות של שני נתיבים לאחד, ובהתאם היא תבלום מוקדם יותר בכדי לאפשר לרכב השני השתלבות חלקה וזורמת.

 

טויוטה מערכת בטיחות חדשה
המערכת מציגה על לוח המחוונים את הנעשה סביב ואת פעולת המערכת.

המערכת החדשה כולל יותר אמצעי חישה, כגון מצלמה טלסקופית ומכ"מ לייזר תלת מימדי הנקרא לידר (Lidar) היוצר מפות 3D של סביבת הרכב בהפרדה גבוהה. כל אלו מאפשרים לרכב זיהוי של רכבים ומצבי סכנה בטווח גדול משמעותית מהיכולת של המערכת הקודם.

טויוטה התרכזה בהצגת יכולות המערכת בכביש המהיר אמנם אך המערכת החדשה כוללת בנוסף שדרוג מקיף ביכולות והתנהגות המערכת בסביבה אורבנית, כך לדוגמה מערכת ההיגוי האקטיבי הפועלת במצבי חירום לוקחת בחשבון את כל הנעשה בסביבת הרכב ומובילה את הרכב למקום הבטוח ביותר עם הפגיעה הסביבתית הנמוכה ביותר - רכבים אחרים ו/או הולכי רגל.  

 

לקסוס LS הייתה המכונית הראשונה שהציגה מערכת חניה אוטומטית, הדור החדש של מערכת החניה האוטומטית משדרג משמעותית את יכולות המערכת עם זיהוי איכותי ומהיר יותר של מקומות חניה אפשריים כולל כאלו שלא מוגדרים היטב.

 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 6

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.