קונה EV
יונדאי קונה EV (צילום: תומר פדר).
קונה EV
יונדאי קונה EV (צילום: תומר פדר).

בעוד שהאיוניק 5 זכתה למרבית תשומת הלב, ובצדק שכן מדובר ברכב חשמלי ייעודי וחדשני וללא ספק מרשים ומיוחד למראה, דווקא הקונה אלקטריק החשמלי שהושק במקביל ונותר קצת בצד הוא הרכב הראלי יותר פשוט כי המחיר שלו, העומד על 142,900 ₪, נגיש יותר וגם קרוב מאוד לזה של דגמי הבנזין, בסך הכל 4,000 ₪ יותר מרמת הגימור הבכירה Supreme של דגם הבנזיו כאשר כל ההבדל באבזור הוא שלקונה החשמלי אין אמנם משטח טעינה אלחוטי אך הוא זכה למושבים קדמיים חשמליים וחיישני חניה קדמיים שאין בקונה בנזין.

 

התמונה הבאה מסכמת היטב את הקונה החשמלי, למרות שלא מדובר ברכב חשמלי ייעודי ותצורה של קרוסואבר שהיא לא יעילה אווירודינמית כמו רכב סדאן, הקונה אלקטריק מציג נצילות גבוהה של מערכת ההנעה החשמלית, 137 וואט שעה/ק"מ במבחן (היצרן מצהיר על צריכה גבוה יותר של 143 וואט שעה/ק"מ), כך שמדובר באחד הרכבים החשמליים היחידים בשוק שבאמת מסוגל להשיג את טווח הנסיעה המשולב הרשמי, העומד על 305 ק"מ. מה שאתם רואים בתמונה כולל נסיעה משדה בוקר לתל אביב (2 נוסעים וציוד) כאשר היציאה לדרך החלה עם מצב טעינה של 80% כך שבחישוב גס מדובר בטווח נסיעה ראלי של 285 ק"מ.

 

קונה EV צריכת חשמל
צריכת אנרגיה נמוכה.

במהלך הנסיעה לא היה ניסיון להשיג צריכת אנרגיה נמוכה, הנסיעה הייתה שילוב של נהיגה נינוחה משדה בוקר לרחובות על 90-120 קמ"ש דרך כביש 6 ונהיגה עצבנית על מצב ספורט מרחובות לתל אביב - עד לפקקים בכניסה לתל אביב. כך שעם נהיגה קצת יותר מודעת בשלב הסופי היה אפשר להשיג טווח ראלי של 305 ק"מ, בקלות. הדבר שכן שהוקפד עליו הוא שימוש במצב רגנרציה 3, הגבוה ביותר, זה גם המצב הנוח ביותר לנסיעה שכן לאחר שמתרגלים לזה נהנים מנהיגה הדורשת שימוש במערכת הבלימה הרגילה רק פעמים ספורות במהלך הנסיעה. צריך לזכור שרכב חשמלי מציג נצילות גבוהה יותר בנהיגה עירונית צפופה לעומת נהיגה בכביש המהיר שבמקרה זה היוותה את עיקר הנסיעה.

 

יונדאי קונה EV
בחיי היום יום זו מערכת הנעה עדיפה על דגמי בנזין מתחרים (צילום: תומר פדר).

הקונה אלקטריק שהגיע לישראל מצויד במערכת ההנעה החשמלית הבסיסית של הדגם: מנוע חשמלי קדמי בהספק של 136 כ"ס, מומנט מרבי של 40.2 קג"מ וסוללה בקיבולת נטו של 39.2kWh המאפשרת טווח נסיעה משולב של 305 ק"מ בתקן WLTP. הנתונים הרשמיים מדברים על 0-100 קמ"ש ב-9.9 שניות ומהירות מרבית של 155 קמ"ש. אלו נתונים טובים פחות מאלו של דגם הבנזין (198 כ"ס, 7.7 שניות ו-210 קמ"ש) אבל בחיי היום יום הנתונים היבשים לא תמיד יודעים לספק את התמונה המלאה.

חוות דעת בקצרה - קונה EV

הטוב

  • יחידת הנעה חזקה חלקה ושקטה
  • נצילות אנרגטית גבוהה
  • אבזור עשיר
  • מפרט מלא של מערכות בטיחות

הפחות טוב

  • נוחות נסיעה על שיבושים
  • איכות חומרים ומרווח לנוסעים בוגרים מאחור
  • תא מטען קטן יחסית
יונדאי קונה EV - מחיר:
  • 142,900 ₪

כצפוי מהנעה חשמלית, יחידת ההנעה שקטה מאוד, חלקה בפעולתה ועד ל-80 קמ"ש בערך גם מרגישה זרירה למדי עם תגובה מיידת ונחושה לכל לחיצה על דוושת התאוצה - תענוג. המומנט האדיר קצת מוגזם לרכב הנעה קדמית כך שבכל לחיצה מלאה על דוושת התאוצה ביציאה מהמקום, וגם שלא מהמקום, הגלגלים הקדמיים מסתחררים - הפתרון הוא החלפה לצמיגים ספורטיביים יותר כגון מישלין PS4 לדוגמה שיפגעו קצת בטווח אך ישפרו משמעותית את האחיזה. מעל ל-80 קמ"ש מתחילים להרגיש ירידה ביכולת התאוצה אבל זה לא משהו שצריך להדאיג אתכם. אם אתם רגילים למכונית משפחתית סטנדרטית לא יהיה רגע בו תוכלו להתלונן על מחסור בכוח, אלא אם 130 קמ"ש וצפונה זה האזור בו אתם חיים. אסכם זאת כך, עבור מרבית הצרכנים בנהיגה יומיומית יחידת ההנעה החשמלית תהיה עדיפה, נעימה יותר לשימוש וזריזה לא פחות מדגם הבנזין. לרשות הנהג בחירה מבין שלושה מצבי נהיגה, אקו, רגיל וספורט כאשר כל מצב משנה גם את התגובה למידת הלחיצה על דוושת התאוצה.

 

יונדאי קונה EV
המתלים קצת עסוקים בנסיעה על כביש משובש (צילום: תומר פדר).

 הקונה אלקטריק כבד משמעותית מדגם הבנזין (1,625 ק"מ לעומת 1,429 ק"ג) וזה בהחלט מורגש בתחום הדינמי, עם יכולת שינוי כיוון איטי יותר, זוויות גלגול מוחשיות יותר (גם בגלל המתלים הרכים יותר) ואם תגזימו בסיבובים תחוו תת היגוי מחושי מאוד - לנהג הנינוח כל זה די חסר משמעות. איכות הנסיעה גבוהה יותר מזו של דגם הבנזין, גם בזכות העבודה שהמתלה האחורי הוחלף למתלה רב חיבורי מתקדם לעומת קורת פיתול פשוטה בדגמי הבנזין. כיול המתלים קצת רך יותר מזה של דגמי הבנזין ותורם לנוחות נסיעה קצת טובה יותר, אך סוג הצמיגים ולחץ האוויר הגבוה (דבר המאפיין את כל הרכבים החשמליים פחות או יותר) פוגעים ביכולת סינון הרעידות בנסיעה על אספלט מחורץ כך שלא מדובר ברכב שמגהץ כבישים בנינוחות ועל אספלט כזה המתלים תמיד מרגישים עסוקים. בידוד הרעשים מוצלח מזה של דגם הבנזין אך רעשי כביש ורוח בהחלט נוכחים בתא הנוסעים גם אם לא באופן מוגזם.

 

קונה EV בלימה אגנרטיבית
שליטה על הבלימה הרגנרטיבית באמצעות מנופים מאחורי ההגה, חובה למי שרוצה להשיג טווח מרבי.

השליטה על הבלימה הרגנרטיבית מתבצעת דרך המנופים מאחורי גלגל ההגה המאפשרים בחירה מבין 4 דרגות שונות, ביטול מלא היוצר אופי פעולה הדומה לעזיבת דוושת התאוצה ברכב בנזין ועד לעוצמה 3 הגבוהה ביותר שאמנם לא מאפשרת נהיגה אמיתית בדוושה אחת אך העוצמה הגבוהה מאפשרת שימוש מופחת מאוד בדוושת הבלימה ברוב מצבי הנהיגה וכמובן טעינה משמעותית של הסוללה בכל האטה של הרכב. אם יש לכם רכב חשמלי, זה המצב האידיאלי.


קונה EV - טעינה:

לקונה אלקטריק יכולת טעינה מהירה DC בהספק של עד 100kW, שימוש במטען ציבורי מסוג זה מאפשר טעינה מקיבולת סוללה של 10% עד 80% בזמן של 47 דקות. הדגם מצויד במטען פנימי המאפשר טעינה ביתית או ציבורית AC בהספק של עד 7.4kW כך שטעינה מלאה 0-100 אחוז דורשת המתנה של 6 שעות ו-30 דקות.

 

קונה EV טעינה
הטעינה מתבצעת מהחזית.

את כבל הטעינה תמצאו מתחת לרצפת תא המטען, ההמלצה היא לרכוש עמדת טעינה ביתית עם כבל אינטגרלי כך שלא תגיעו למצבים בהם אתם צריכים לרוקן את תא המטען בכדי להוציא את הכבל, את זה תשמרו לעמדות ציבוריות פשוטות ללא כבל אינטגרלי.

 

קונה EV - תא הנוסעים, מרווח ושימושיות:

תא הנוסעים של הקונה אלקטריק זהה למוכר לנו מהקונה בנזין ברובו, אך הוא זכה לקונסולה מרכזית מוגבהת בין המושבים, בזכות העבודה שאין צורך בתיבת הילוכים, כך שאתם זוכים ליותר תאי אחסון שימושיים, בקונסולה ומתחת לה, שליטה באמצעות כפתורים על מצב הנסיעה DRNP (פחות נוח ממוט פיזי) ויש גם ממשק שונה לבקרת האקלים עם מצב חיסכון למיזוג המפעיל את המיזוג רק בצד הנהג. בכל הקשור לשימושיות והנדסת אנוש, זה עוד דגם של יונדאי שמתוכנן נכון והעבודה שיש שליטה פיזית ולא מסכי ומשטחי מגע רק משפרת את הנושא הזה.

 

קונה EV תא הנוסעים
קונסולה מרכזית המוסיפה לא מעט תאי אחסון שימושיים.

כמו בשאר דגמי הקונה איכות ההרכבה מעולה ומוצקה אך איכות החומרים סבירה בלבד כאשר כל הפלסטיקה קשיחה ויוצרת תחושה של נהיגה במשהו פשוט. המושבים הקדמיים נשלטים חשמלית, הישיבה גבוהה יחסית אך הבסיס שלהם קצר מידי לנהגים גבוהים (אני 1.85 מטר). מרווח הברכיים או כפות הרגליים במושב האחורי יהיה מצומצם לכל מי שמעל ל-1.80 מטר, המושב עצמו נוח, ממוקם נכון מבחינת ראות לפנים ומספק תמיכה טובה לירכיים. נפח תא המטען קצת קטן יותר מזה של דגמי הבנזין, 332 ליטר לעומת 374 ליטר ובכל מקרה מדובר בתא מטען קומפקטי שמתאים יותר לזוג ולא לחופשה משפחתית של 2+2. כמובן שגם לא תמצאו בתא המטען גלגל חלופי אלא ערכה לתיקון תקר בלבד.

 

קונה EV תא הנוסעים
המרווח מאחור לא אידיאלי לאנשים מעל 1.80 מטר ותא המטען קומפקטי.

קונה EV - אבזור ובטיחות:

הקונה אלקטריק משווק ברמת גימור אחת הכוללת, בין היתר: מושבים קדמיים חשמליים, לוח מחוונים הדיגיטלי ("10.25) חד וברור, מולטימדיה "8 עם הרחבה לאנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי, קיפול חשמלי למראות הצד, חלונות צד כהים מאחור, חיישני תאורה וגשם, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, בקרת אקלים (לא מפוצלת כפי שכתוב במפרט), מפתח חכם, "התנעה מרחוק", בלם יד חשמלי עם Auto Hold, מצלמת רוורס, דיבורית BT, חישוקי סגסוגת "17 ועוד.

 

מולטיממדיה 8 אינץ'
מולטיממדיה 8 אינץ' עם אפל קארפליי ואנדרואיד אוטו.

בתחום הבטיחות אנחנו פוגשים את כל המערכות שיונדאי מציעה עם הדגם, זה כולל בלימה אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, ניטור שטח מת כולל תיקון היגוי אקטיבי למעבר לא בטוח, ניטור תנועה חוצה מאחור, תזכורת לבדיקת המושב האחורי בגמר הנסיעה, בקרת סטייה מנתיב אקטיבית, מערכת שמירה על מרכז נתיב הנסיעה. מה שכן מורגש בחסרונו, לפחות עבור חלק מהנהגים, זו מערכת בקרת שיוט אדפטיבית. מה שעוד חסר הוא שליטה על הרכב באמצעות אפליקציה (הזמינה בחו"ל) המאפשרת דברים כגון איתור הרכב, נעילה/פתיחה, ניהול הטעינה ועוד. יונדאי קונה EV - מפרט טכני מלא להורדה.

 

לקונה EV אחריות מלאה ל-5 שנים, עד 100,000 ק"מ, ואחריות של 7 שנים על הסוללה, עד 150,00 ק"מ.

 

קונה EV - סיכום מבחן:

הקונה החשמלי הוא אלטרנטיבה נהדרת לגרסאות הבנזין של הקונה או לכל קרוסאובר עירוני אחר עם מנוע בעירה פנימית. מערכת ההנעה החשמלית משדרגת את חווית הנסיעה באופי הפעולה השקט והחלק שלה וזמינות הכוח המצויינת במהירויות שכיחות של 0-110 קמ"ש והיא מספקת ביצועים משכנעים בנהיגה יום יומית. כל זה לצד רמת אבזור טובה ומספקת שכמעט לא מחסירה דבר וכן מערך מקיף של מערכות בטיחות מתקדמות. באולם התצוגה תבדקו אם המרווח לנוסעים או מטען מספק עבור הצרכים שלכם ואם איכות החומרים הבינונית לא מפריעה לכם. אם התנהגות כביש חשובה לכם יותר אז הקונה בנזין עדיף, אך בשאר התחומים כגון נוחות נסיעה וכו' ההבדלים לא משמעותיים, למעט בידוד הרעשים העדיף באופן ברור בגרסה החשמלית.

 

יונדאי קונה EV
יונדאי קונה EV.

בצד הכלכלי, בנסועה שנתית של 15000 ק"מ הוצאות החשמל שלכם על טעינה יעמדו על כ-1,150 ₪ (בחישוב נצילות טעינה של 90% וצריכת אנרגיה של 137 וואט שעה/ק"מ). על דגם בנזין דומה עם צריכת דלק משולבת של 10 ק"מ לליטר תשלמו כ-9,450 ₪, על רכב עם צריכה משולבת של 13 ק"מ לליטר תשלמו 7,280 ₪ ועל רכב עם צריכה חסכונית מאוד של 16 ק"מ לליטר תשלמו 5,915 ₪ ורק בכדי לסבר את האוזן, רק ברכב עם צריכת דלק משולבת של כ-85 ק"מ לליטר תגיעו לאיזון. השורה התחתונה היא שבבעלות של 3 שנים תחסכו בין 24,900 שקל ל- 14,295 ₪ על דלק, זה לצד העלות הנמוכה מאוד של אגרת הרישוי השנתית (530 ₪ לרכב חשמלי לעומת 1,801 ₪ לקונה בנזין). החישוב תקף למחירי הדלק הנוכחיים (6.31 ₪ בשירות עצמי) וטעינה ביתית בלבד וכמובן על ההנחה שהאוצר לא מכין לא הפתעות בתחום כמו מס נסועה וכו'.

 

 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 39

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.