פיאט פנדה שהגיעה לישראל ב-2004, הייתה בשעתה המכונית הזולה בישראל, מאז קמו לה מתחרות צעירות ורעננות, יצאנו לבדוק האם היא עדיין רלוונטית.

פיאט פנדה - לא אוהבת לצאת מהעיר

הדור השני לפיאט פנדה, זה הנבחן, החליף את הדור הראשון של הפנדה ששירת את פיאט לא פחות מ-23 שנה החל משנת 1980, למרות ששיווקו באירופה הופסק ב-1996 בשל אי עמידה בתקנות הבטיחות. לפנדה המקורית, הייתה מטרה עיקרית אחת, לשמש כמכונית עירונית בסיסית וזולה, הן לרכישה והן לאחזקה . הדור השני של הפנדה, נוצר בדיוק לאותה מטרה, רק ארוז בחבילה מודרנית יותר, עם קריצה לעבר בדמות המראה הקופסתי.

 

פיאט חידשה את הפנדה בשנת 2003 ונחתה בישראל בשנת 2004 כמכונית הזולה ביותר. כיום היא כבר לא הזולה ביותר, אך מסתבר שהיא עדיין מאוד רלוונטית, ככה זה שהיצרן מספר אחת למכוניות עירוניות קטנות שצריכות לתמרן בסמטאות רומא, ניגש לייצר רכב עירוני טיפוסי. במהלך 2011, תציג פיאט פנדה חדשה, שאלינו תגיע ב-2012.

 

פיאט פנדה משווקת כאן עם מנוע אחד בנפח 1.2 ליטר בהספק של 60 כ"ס המתקבל ב-5000 סל"ד ומומנט של 10.4 קג"מ המתקבל ב-2500 סל"ד. המנוע משודך לתיבה ידנית או רובוטית עם חמישה הילוכים ומספק ביצועים סבירים של 14 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 155 קמ"ש. רכב המבחן הגיע בגרסה הידנית ונמכר במחיר של 79,990 ש"ח. עבור הגרסה הרובוטית תשלמו 84,990 ש"ח.

 

למרות שפיאט פנדה כבר וותיקה על הכביש, העיצוב הצר והגבוה שלה, עדיין רלוונטי ונראה מודרני ועדכני, בעיקר תודות למשטחי החלונות הגדולים והחלון הקטן האחורי שיוצר מראה לא שגרתי. זה לא שהיא יפה, היא מעולם לא הייתה כזו, אך מיוחדת ושונה בדרכה שלה. מה שכן מסגיר את גילה של הפנדה, הוא לוח המחוונים, שנראה מיושן ולא עדכני.

 

 

תא נוסעים צר והפלסיטקה מיושנת, אך איכות הייצור מרשימה

כניסה לתא הנוסעים של הפנדה, מסגירה את שתובע העיצוב הצר והגבוהה והיא לא מרגישה מרווחת או אוורירית ווהתחושה היא שתא הנוסעים צר למדי, זאת בעיקר תודות לתנוחת ישיבה גבוהה המקרבת את הפדחת שלי לתקרה והקונסולה המרכזית שתופסת יותר מידי מקום לרגל ימין. לנהגים מתחת למטר שמונים, זה כבר פחות יפריע. מעבר למושב האחורי מגלה ספסל המספק מקום סביר לשני מבוגרים (תלוי עד כמה גבוהים היושבים מלפנים), אך לא מרווח או נוח במיוחד בעיקר באזור הברכיים ובשל זקיפותו של גב המושב האחורי. זה מספיק בהחלט לנסיעות קצרות ומצוין לילדים ונערים צעירים.

 

מעבר לכך, הפלסטיקה בכל תא הנוסעים אמנם פשוטה מאוד למראה ולמגע ונראית מיושנת, אך היא מוצקה עם איכות הרכבה מצוינת שתחזיק מעמד לשנים רבות. רכב המבחן שהגיע עם כ-24,000 ק"מ של חיים קשים, מוכיח את נקודה זו ולכל אורך המבחן לא נשמע ציוץ אחד של הרכבה לא הדוקה מתא הנוסעים. הממד הצר שלה, אומר גם שהכל קרוב לידיים ונוח לתפעול, בעיקר ידית ההילוכים שנמצאת בקונסולה המרכזית ולא במיקום הרגיל בין המושבים וידית ההילוכים נופלת בדיוק ליד, מצוין לתנועה עירונית. האבזור בסיסי ביותר עם שתי חלונות חשמליים, מזגן, מחשב דרך פשוט ושתי כריות אוויר. תוספת נחמדה לאבזור, זו מערכת סיוע לזינוק בעליה המחזיקה את הרכב במקום למשך כשנייה.

 

לפני שנגיע לחלק בו פיאט פנדה מככבת, ניגע בחלק הפחות אהוב עלייה וזה הכביש המהיר. עם מרכז כובד גבוהה בשל המבנה הצר והגבוה שלה, יחד עם מתלים ספוגיים בשילוב צמיגים במידה חריגה של 155/80R13 יוצרים זווית גלגול מאוד מוחשית והפנדה תמהר להודיע לך הנהג שהיא מחוץ לאזור המחיה הטבעי שלה. הגלגלים הזעירים בשילוב עם המתלים מתרגשים מכל כביש גלי או סלילה לא איכותית והיא לא משרה בטחון רב בנסיעה. לפחות הבלמים עושים עבודה טובה והפנדה בולמת בהחלטיות עם דוושה המספקת הרבה היזון חוזר.

 

פיאט פנדה תוכל להגיע בקלות יחסית ל-110 קמ"ש (משם צפונה לאט לאט), אך היא לא ממש אוהבת להיות שם. גם רעשי הרוח, המנוע והצמיגים החודרים לתא הנוסעים לא ינעימו את זמנכם על הכביש הבינעירוני, כך שמי שעושה תל אביב חיפה יותר מפעם בשבוע, עדיף שיחפש סופרמיני גדולה יותר. לעומת זאת, עם תל אביב נתניה באופן יום יומי, היא תסתדר מצוין ותציג צריכת דלק מרשימה של 16 ק"מ לליטר, אמתית, לא של המעבדה והנהגים ה-באמת חסכוניים, יצליחו להשיג אף יותר.

 

ברגע שהגעתם לפאתי הקרת והפנדה תזהה את התמרור העגול עם הבית, היא תתחיל לחייך ותגרום לכם להרגיש, שהנה היא הגיע הביתה למלא את ייעודה האמתי. המתלים הרכים בשילוב החתך המאוד גבוה של הצמיגים, מסתדרים מצוין עם פגעי הסלילה העירונית וה-פנדה תספק נוחות נסיעה טובה. ההיגוי המהיר מאפשר תמרונים ומעברי נתיבים זריזים, למרות זווית הגלגול המוחשית שבתוך העיר זה כבר פחות מטריד. תנוחת הישיבה הגבוה מאפשרת מבט שולט כלפי חוץ, אך המושבים לא נוחים במיוחד והם שוקעים תחת משקל של נהגים “בריאים" (לא להתרגש בסל הכל 184 ס"מ על 84 ק”ג).

 

גם המנוע ותיבת ההילוכים של הפנדה תורמים את שלהם. אם מחוץ לעיר המנוע הרגיש חלש ללא כוח עודף, בעיר הסיפור משתנה והוא גמיש מאוד כבר מסל"ד נמוך (מומנט מרבי ב-2,500 סל”ד בלבד!), יחד עם יחסי העברה קרובים ומיקום ידית ההילוכים, השילוב בין התיבה למנוע עובד מצוין בעיר. בצד הפרקטי, כחיה עירונית, תא המטען יספיק לכמה שקיות מהסופר. אם עשיתם קניה שבועית, ניתן לקפל את המושב האחורי, אך הוא לא נוח לקיפול ומחייב קודם את הזזת המושבים הקדמיים לפנים. צריכת הדלק, שוב מפתיעה לטובה גם בעיר עם 14 ק"מ לליטר.

 

אז האם פיאט פנדה עדיין רלוונטית? כן בהחלט. עבור מי שמחפש מכונית עירונית קטנה ובסיסית, שבעיר היא יודעת לספק את הסחורה, זולה לאחזקה, עם איכות יצור טובה וצריכת דלק נמוכה, פיאט פנדה עדיין עם כוחה במותנה ומוכיחה שגיל לפעמים, זה באמת רק מספר.

 

"דגם פיאט פנדה ה - 4 מושבי נמצא בבלעדיות של קבוצת קל אוטו בכל הקשור להשכרה וליסינג בישראל. קל אוטו קבוצת הרכב החמישית בגודלה בישראל מציעה את הרכב הקומפקטי להשכרה במחיר חסר תקדים במונחים ישראלים - 99 ש"ח ליום."

פיאט פנדה "דינאמיק" ידנית 1.2 79,990 ש"ח
מנוע ארבע צילינדרים
נפח 1,242 סמ"ק
הספק 60 כ"ס ב-5000 סל"ד
מומנט 10.4 קג"מ ב-2500 סל"ד
0-100 קמ"ש 14 שניות
מהירות מרבית 155 קמ"ש
הנעה קדמית
תיבת הילוכים ידנית 5 הילוכים
תצורת מרכב האצ'בק 5 דלתות/ 5 מושבים
אורך/רוחב/גובה 3,538 מ"מ/1,578 מ"מ/1,540 מ"מ
בסיס גלגלים 2,299 מ"מ
צמיגים 155/80 R13
משקל 860 ק"ג
צריכת דלק (יצרן) 17.85 ק"מ לליטר
צריכת דלק מבחן 14.6 ק"מ לליטר
מבחני ריסוק (NCAP) 3 כוכבים
בטיחות 2 כריות אוויר EBD + ABS

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובה

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.