אודי e-tron
עלות התחזוקה של אודי e-tron זולה מכל שאר דגמי אודי.
אודי e-tron
עלות התחזוקה של אודי e-tron זולה מכל שאר דגמי אודי.

טיפול 10,000 ק"מ, טיפול קטן, טיפול גדול, מצתים, מסנן שמן, שמן מנוע, פילטר אוויר, נוזל תיבת הילוכים, החלפת רצועת תזמון, רצועת מכשירים, להמשיך? מספיק בעצם להביט בשרטוט של מנוע בעירה פנימית והמערכות התומכות בו בכדי להבין עד כמה מורכב רכב עם מנוע בעירה פנימית, ולכך נלווה כמובן פוטנציאל התקלות בו, לעומת רכב חשמלי. ההבדל המשמעותי הזה מגיע בסוף גם לכיס שלכם בעלויות תחזוקה נמוכות משמעותית של רכב חשמלי לעומת רכב עם מנוע בעירה פנימית.

 

מערכת הנעה חשמלית פשוטה לאין ערוך לעומת מערכת הנעה על בסיס מנוע בעירה פנימית וטסלה אף טוענת באתר שלה ש"הרכבים של Tesla אינם דורשים תחזוקה שוטפת" אך זה פשוט לא נכון, גם לרכב חשמלי יש פעולות הנדרשות לבצע אחת לתקופה גם אם עיקרן בדיקות של מערכות שונות ופחות החלפה וטיפול.

 

מנוע חשמלי
בלי מנוע וחלקים נעים אין הרבה פוטנציאל לתקלות ואין צורך בתחזוקה יקרה.

אם ניקח לדוגמה את שגרת הטיפולים של אודי e-tron החשמלי, אז אודי מבקשת מלקוחות הדגם להיכנס אחת לשנה לצורך בדיקות שונות כגון עובי רפידות הבלמים, תקינות שקע הטעינה ועוד. רק אחת לשנתיים (או כל 40,000 ק"מ) נדרש רענון של נוזל הקירור של הדיפרנציאל הקדמי ו/או האחורי ובדיקה של מפלס נוזל הקירור של המערכת החשמלית (מנועים וסוללה) והוספה של נוזל אם צריך.

כמו בכל רכב, חשמלי או לא, נדרשת החלפה כל שנתיים של נוזל הבלמים וכל שנתיים או X ק"מ, המוקדם מביניהם, החלפה של פילטר האוויר בתא הנוסעים. מה לגבי רפידות הבלמים? לכל רכב חשמלי מערכת בלימה רגילה המשולבת במערכת הבלימה הרגנרטיבית, המשמעות היא שעיקר הבלימה נעשית ע"י מערכת הרגנרציה (מנוע חשמלי שפועל כגנרטור לטעינת הסוללה בזמן בלימה או הורדת הרגל מדוושת התאוצה) כך שהשימוש ברפידות ברכב חשמלי הוא נמוך משמעותית מזה של רכב רגיל. כמו תמיד הכל תלוי בסגנון הנהיגה שלכם אך אפשר בקלות להחזיק עם אותן רפידות מעל ל-100,000 ק"מ.

 

טסלה מודל 3
לטסלה מודל 3 אין ממש שגרת טיפולים.

מה עם טסלה? אתייחס למודל 3 שכן זה הדגם הנמכר ביותר וגם העדכני ביותר של החברה. עד שנת 2019 לטסלה הייתה שגרת טיפולים לדגם אך כמהלך שיווקי, בטסלה אומרים כעת שעקרונית אין שום צורך בטיפול שגרתי לדגמי החברה ויש רק המלצה לבצע את הטיפולים הבאים: החלפת פילטר תא נוסעים אחת לשנתיים, בדיקה כל שנתיים של נוזל הבלמים (לנוכחות מים) והחלפה במידת הצורך, טיפול למערכת המיזוג אחת לשש שנים וזהו באופן עקרוני. בחברה ממליצים בנוסף גם על הצלבת צמיגים, איזון וכיוון זוויות מתלה (כיוון פרונט) כל 20,000 ק"מ. אם תכניסו את הרכב למרכז שירות, אחת לכמה זמן גם יבצעו בדיקת מערכות מלאה ובדיקת נוזלים.

העלות אמנם לא אפסית וכפי שאתם כבר יודעים במוסך מורשה יבואן תשלמו כבר כמה מאות שקלים רק על הבוקר טוב ופינת הקפה, גם אם כל מה שמחליפים זה איזה פילטר אחד בעלות של 100 שקלים, אך זה עדיין נמוך יותר משמעותית מעלות התחזוקה של רכב בנזין או דיזל. לכל דגם וחברה שגרת טיפולים משלה, חלק מהחברות דורשות לדוגמה החלפה של נוזל הקירור של הסוללה, החלפה תכופה יותר של פליטר תא הנוסעים, בדיקת מערכות מקיפה כל שנתיים וכו'. בשורה התחתונה, גם אם תהיו קפדניים מאוד בתחזוקת הרכב מדובר בעלות ממוצעת של לא יותר מ-500 עד 700 שקל לשנה. לזכותה של טסלה היא מאפשרת לבעלי הרכב לרכוש בעצמם את פילטר תא נוסעים (נדרשים 2 במודל 3) וגם מספקת גם הוראות מדויקות איך להחליף, כך שאם תדלגו על מרכז השירות, 10 דקות מחייכם ו-150 שקלים וסגרתם את הפינה הזו מבלי לשלם את הקנס של מוסך מורשה יבואן או שמישהו ישחק אתכם משחקי פגיעה באחריות כי ביצעתם את הטיפול לבד.

 

טסלה מודל 3 צמיגים
עם צמיגים של רכבי ספורט וביצועים כאלו, חשבון בצמיגים שלכם יתפח משמעותית.

גם אם העלות לא אפסית, היתרון ברכב חשמלי הוא רמת העמידות והאמינות של מרבית המכלולים כך שגם לאחר שש שנים לדוגמה, עדיין תשלמו רק 500-700 שקל לשנה ולא יהיו הפתעות שונות. המנועים חשמליים לדוגמה יכולים לתפקד "כמו חדש" גם לאחר מאות אלפי ק"מ ולפי כל הניסיון הנוכחי עם אורך חיים של סוללות מודרניות, 200-300 ק"מ זה לא משהו שצריך בכלל לחשוש ממנו לפני שמרגישים ירידה משמעותית בטווח הנסיעה או הביצועים. זו גם הסיבה שכל היצרנים מספקים אחריות של 8 שנים לפחות על מערכת ההנעה החשמלית.

מה כן תאלצו כנראה לעשות יותר ברכב חשמלי לעומת רכב בנזין? כיוון זוויות מתלה ותחלופה תכופה יותר של הצמיגים. רכב חשמלי כבד יותר בכמה מאות ק"ג מרכב בנזין בגודל דומה והשילוב של זה עם איכות סלילה נמוכה שפה ושם תפגשו יוצר צורך מוגבר בכיוון זוויות מתלה (כיוון פרונט). בנוסף לכך, המשקל הגבוה והמומנט הגבוה שיש לרכבים חשמליים גורר שחיקה מהירה יותר של הצמיגים. כמו דברים רבים הקשורים ברכב, הצורך בהחלפת הצמיגים תלוי מאוד גם בסגנון הנהיגה שלכם. ש לציין שבשנים האחרונות יצרני הצמיגים החלו להשיק צמיגים עם תרכובות סולייה ודפנות המתאימות יותר לצרכים של רכבים חשמליים.

 

בשל צורת ההנעה החשמלית (ללא תיבת הילוכים ומומנט גבוה) ברכבים החשמליים מותקנים חישוקים וצמיגים גדולים ורחבים למדי והעלות של צמיגים איכותיים כאלו גבוהה. אם ניקח לדוגמה את טסלה מודל 3 פרפורמנס, זו מצוידת בחישוקי "20 וצמיגי מישלין PS4s במידה של 235/35, מדובר בצמיגים במחיר של מעל ל-1200 שקל לצמיג. בעבר היה ניתן למצוא צמיגים במידות כאלו רק ממותגי פרימיום אך כיום גם מותגים עממיים יותר החלו לשווק צמיגים במידות הענק האלו (יש גם סינים אבל תעשו לעצמכם טובה, דלגו עליהם). אם נשווה למשפחתית כמו טויוטה קורולה, אז הוצאות הצמיגים שלכם יהיו פי 2 בערך.

 

בסוף בסוף יש כמובן את הנושא המשמעותי ביותר וזה עלות "התדלוק" של רכב חשמלי שהיא זולה משמעותית, מאוד, מזה של רכב בנזין ועל כך תוכלו לקרוא בהרחבה בידיעה

 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 4

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.