טויוטה יאריס GR
טויוטה יאריס GR.
טויוטה יאריס GR
טויוטה יאריס GR.

קוראים לה יאריס, יש להן עיצוב דומה לתא הנוסעים, אותן מראות צד וגם אותם פנסים מלפנים ומאחור, אך כאן מסתיים הדמיון בין היאריס החדשה אותה תוכלו לרכוש בסוכנות טויוטה הקרובה לביתכם לבין היאריס היאריס GR שכן זו האחרונה, היא לא סתם גרסת ביצועים ליאירס החדשה אלא מכונית ראלי של ממש בגרסת הומוליגציה חוקית לכביש, מכונית שנהגי הראלי של קבוצת טויוטה Gazoo Racing לקחו חלק פעיל בשלבי הפיתוח המתקדמים ובכיול הסופי של הדגם.

טויוטה יאריס GR נולדה מתוך הצורך לעמוד בתקנות ה- FIA המחייבות את הקבוצות המתחרות לבסס את רכב הראלי שלהם עד דגם בייצור המוני, אבל אף אחד לא חייב את טויוטה לייצר מכונית קיצונית שכזו והעבודה שיש כזו היא בזכות נשיא טויוטה, אקיו טויודה, שהוא חובב נהיגה מושבע, נהג מרוצים פעיל והאיש שהבטיח להחזיר למותג גם את חדוות הנהיגה לצד השקה של דגמי ספורט הפונים לנהג. דגם נוסף כזה נפגוש כבר בקרוב כאשר טויוטה תחשוף ביחד עם סובארו (BRZ) את הדור הבא של ה- GT86 - הצפויה לשנות את שמה לטויוטה GR86.

 

2021 טויוטה יאריס GR
מהיאריס הרגילה נשאר בעיקר השם.

בחזיתה של היאריס GR נמצא מנוע 1.6 ליטר שלושה צילינדרים טורבו שפותח במיוחד עבור הדגם, מנוע שנבחר בעיקר בזכות המשקל הקל שלו, תחום עליו טויוטה GR שמה דגש רב בתכנון ופיתוח הדגם בכדי להשיג משקל של 1280 ק"ג. המנוע מייצר הספק מרבי של 261 כ"ס ב-6,500 סל"ד ומומנט מרבי של 36.7 קג"מ המתקבל בין 3,000-4,600 סל"ד. אלו נתונים ההופכים את המנוע הזה למנוע השלושה צילינדרים החזק בעולם בייצור סדרתי. עם תיבת 6 הילוכים ידנית זה מספיק לנתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 5.5 שניות ומהירות מרבית של 230 קמ"ש.

 

טויוטה יאריס GR
קרבית למראה מכל הזוויות.

הכוח אל הגלגלים עובר דרך מערכת הנעה כפולה קבועה (GR-FOUR) חדשה שפותחה במיוחד עבור הדגם, דבר שטויוטה לא עשתה עבור רכב כביש כבר 20 שנה. זו מערכת הנעה כפולה פשוטה יותר מכנית ממערכות אחרות וזאת בכדי לאפשר העברת כוח מהירה ומשקל קל יותר של המערכת. לרשות הנהג חוגה בתא הנוסעים המאפשרת בחירה מבין שלושה יחסי העברה בין הצירים, 60:40 לטובת הציר הקדמי במצב הסטנדרטי, יחס של 30:70 לטובת הציר האחורי במצב ספורט ויחס של 50:50 לנהיגת מסלול ותנאי אחיזה גבוליים כגון שלג. המערכת לא מקובעת על יחסי העברה אלו ותעביר יותר כוח לאחד הצירים בהתאם למידע ממגוון חיישנים שונים, אך היחס הנבחר כן משפיע על הדרך בה המערכת מתנהגת.

 

מערכת הבלימה של היאריס GR כוללת קליפר קדמי עם 4 בוכנות וצלחות בלימה קדמית בקוטר ענק יחסית למשקל הרכב של 356 מ"מ, זה יותר ממה שתמצאו לדוגמה בסופרה החדשה. בפינות הרכב נמצא חישוקי סגסוגת "18 הנועלים צמיגי Dunlop SP Sport MAXX 050.

 

טויוטה יאריס GR
החוויה הספורטיבית ממשיכה אל תא הנוסעים.

אם כל זה לא מספיק לכם תוכלו להוסיף את חבילת המסלול המוסיפה דיפרנציאל מוגבל החלקה מסוג טורסן לכל מלפנים ומאחור לשיפור האחיזה ויכולת הורדת כוח משופרת לכביש בסיסובים. החבילה כוללת בנוסף מוטות מייצבים עבים/קשיחים יותר, כיול קצת קשיח יותר לבולמים/קפיצים, חישוקי סגסוגת "18 מחושלים של BBS המפחיתים את המשקל הבלתי נתמך ב-10 ק"ג וקליפרים בצבע אדום. חבילה זו כוללת צמיגי מישלין PS4s במידה של 225/40.

 

טויוטה יאריס GR
טויוטה יאריס GR.

הפלטפורמה של היאריס GR היא הכלאה בין פלטפורמת GA-B של היאריס החדשה מקדימה ופלטפורמת GA-C של הקורולה הנוכחית מאחור. אחת הסיבות לכך היא הצורך להתקין מאחור מתלים בתצורות עצמות עצה כפולות עם זרועות נגררות עבור היכולת להתקין ההנעה הכפולה. בכדי לשמור על משקל נמוך יחסית נעשה שימוש בחלקי מרכב מאלומיניום וקרבון, כולל גג קרבון שנועד לשפר את הקשיחות לפיתול והנמכה של מרכז הכובד. הפלטפורמה זכתה למגוון חיזוקים כולל 4,175 נקודות ריתוך שזה 256 יותר מהיאריס הרגילה, כל התותבים (בושינג) הוחלפו בכאלו מחוזקים/קשיחים יותר, יש גם מערכת היגוי משודרגת עם יחס קצר ורק 2.36 סיבובים מנעילה לנעילה.

 

טויוטה יאריס GR
טויוטה יאריס GR - יקרה מידי לישראל.

ליאריס GR מרכב שלוש דלתות ייחודי לדגם שכן היאריס הרגילה משווקת כיום במרכב 5 דלתות בלבד. תא הנוסעים מציג את המוכר לנו מהיאריס הרגילה אך כולל מספר שינויים כמובן, כגון גלגל הגה ספורטיבי, מושבי ספורט אוחזים בריפוד עור משולב באלקנטרה, דוושת מתכת, ידית הולכים שהוגבהה ב-5 ס"מ בכדי שתהיה קרובה יותר לידי הנהג ויש גם שני כפתורים בין המושבים שלא תמצאו ביאריס הרגילה, האחד עבור הפעלה או ניתוק של מערכת גז ביניים אוטומטי והשני לניתוק מלא של מערכת בקרת היציבות.

למרות שמדובר בדגם בו התחום הדינמי זכה לעדיפות ראשונה במעלה, הדגם לא מחסיר דבר ממה שאנחנו מצפים לפגוש ברכב מודרני כך שאת כל אבזור הנוחות או הבטיחות שאפשר למצוא ביאריס הרגילה אפשר למצוא גם ביאריס GR.

 

טויוטה יאריס GR
טויוטה יאריס GR.

טויוטה תייצר מהיאירס GR רק 25,000 יחידות ואל תפתחו ציפיות לפגוש בדגם על כבישי ישראל שכן במחיר הצפוי לעמוד על הרבה מעל ל-200,000 שקל, למרות שמדובר ברכב מיוחד יותר מכל הוט האצ' קטנה זה מחיר שמעט אנשים יהיו מוכנים לשלם.

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובה

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.