מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב
מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב (איור: יונדאי).
מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב
מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב (איור: יונדאי).

ועדת הכלכלה אישרה לאחרונה תקנה המחייבת התקנה של מערכת למניעת שכחת ילדים בכל רכב פרטי או מסחרי במשקל של עד 3.5 טון המסיע ילדים מתחת לגיל 4 שנים. התקנה תיכנס לתוקף מחייב החל מהראשון באוגוסט 2021 ומכיוון שמדובר בהוראת שעה ולא בחוק היא תהיה בתוקף עד ל-1.8.2023, אז משדרג התחבורה יבחן את תוצאות התקנה.

 

אכיפת התקנה תחל מינואר 2022 ואי עמידה בה תגרור קנס כספי של 250 ₪ וארבע נקודות חובה לנהג. לפי הערכות של משרד התחבורה עלות מערכת כזו תעמוד על כ-300 עד 400 שקל והיא תהיה חובה לא רק ברכב של ההורים אלא בכל רכב המסיע ילדים.

 

במשרד התחבורה החליטו לאמץ את התקן האיטלקי שהוא התקן היחידי בעולם כיום המחייב התקנה של מערכת כזו בכל רכב המסיע ילדים מתחת לגיל 4 שנים. לפי משרד התחבורה ההחלטה לאמץ את התקן האיטלקי היא בכדי לאפשר תחרות גדולה יותר שכן כבר יש לא מעט מערכות בשוק העומדות בתקן האיטלקי. התקנה עצמה (83 ד) קובעת חובה של המצאות מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב בין אם הותקנה ע"י יצרן הרכב או בהתקנה מקומית של מערכת מאושרת העומדת בתקנות (6400 של מכון התקנים). התקנה לא ממש מפרטת את הדרישות המקוידות של המערכת אלא רק קווים כלליים:

 

מערכת עזר לנהג להתרעה על השארת ילדים ברכב כאמור בתקנה83 ד(א) המיועדת להתקנה שלא בפס הייצור של הרכב תהיה מערכת התרעה המשווקת כדין במדינה ממדינות האיחוד האירופי, בארצות הברית או בקנדה, או מערכת התרעה המקיימת את הדרישות האלה:

(א) המערכת פועלת באופן אוטומטי בלא צורך בהפעלתה על ידי הנהג.

(ב) המערכת מזהה הימצאות ילד עד גיל 4 אשר הושאר ברכב.

(ג) במקרה שבו המערכת מזהה צורך ביצירת התרעה, ההתרעה מושכת את תשומת ליבו של הנהג באמצעות התרעה קולית וחזותית או באמצעות התרעה חזותית ורטט, הניתנת לזיהוי בתוך הרכב או מחוצה לו.

(ד) המערכת מספקת חיווי לנהג בדבר הפעלתה.

(ה) אם המערכת מופעלת על ידי סוללה, קיימת התראה לנהג במקרה של רמת טעינה נמוכה של הסוללה.

(ז) המערכת ממלאת אחר דרישות התקנים, התקנות או ההנחיות (כמפורט בפרסום המקורי).

 

יונדאי טוסון החדש
מערכת ROA למניעת שכחת ילדים קיימת גם בטוסון החדש.

מערכת מקורית מהיצרן למניעת שכחת ילדים ברכב קיימת כיום בישראל (ובעולם) רק במספר מצומצם מאוד של דגמים, מערכת כזו תוכלו למצוא לדוגמה בדגמי יונדאי החדשים בישראל: יונדאי טוסון, יונדאי סנטה פה ויונדאי פליסייד (וגם בקיה סורנטו החדש). יונדאי העולמית מבטיחה כי החל משנת 2022 המערכת הזו תהיה זמינה כסטנדרט בכל הדגמים החדשים שלה. המערכת המותקנת בדגמי יונדאי עומדת בדרישות של משרד התחבורה והיא מספקת שתי התראות: התראה בסיום הנסיעה לבדיקה של המושב האחורי, זו פועלת אם בשלב כלשהו הדלת האחורית נפתחה כסימן להכנסת ילדים, אך אם בכל זאת לא שמתם לב, חיישן אולטראסוני בתוך הרכב בודק תנועה במושב האחורי (פעיל גם כאשר הרכב כבוי) ובמידה וזוהתה תנועה המערכת תפעיל את הצופר והאורות באופן רציף עד לפתיחת הרכב - זה תקף כמובן לא רק לילדים אלא גם לבעלי חיים. ביונדאי ישראל עובדים על שליחת התראה ישירות למכשיר הסלולרי של הנהג, שירות שקיים במדינות בהן יונדאי מספקת את חבילת שירותי הרשת Blue Link כמו בשוק האמריקאי. 

 

תגיות: יונדאי
ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 2

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.