יונדאי וקיה הן אמנם אחיות, אך בכל הקשור לשיווק ומכירות, הן מתייחסות האחת לשנייה כיריבות בדיוק כמו לכל יצרית מכוניות אחרת.

יונדאי וקיה - אחיות אך עדיין יריבות

קבוצת יונדאי קיה, היא יצרנית המכוניות הגדולה בקוריאה, השנייה בגודלה באסיה אחרי טויוטה ורביעית בגודלה בעולם אחרי ג'נרל מוטורס, טויוטה ופולקסווגן (יונדאי לבדה נמצאת במקום החמישי אחרי פורד).

 

כאשר נשאל דובר יונדאי ארה"ב איך יונדאי מתייחסת לקיה בשוק המקומי אמר"בדיוק כמו לכל מתחרה אחר בשוק הרכב". קיה ויונדאי מחזיקות מערך הפצה ומכירה בהפרדה מוחלטת בארה"ב וגם כאן בישראל וברוב מדינות העולם. יונדאי היא בעלת השליטה בקיה עם אחיזה בכ-49% ממניות קיה.

 

לכאורה, המצב דומה לחברות אחרות המחזיקות במספר מותגים כגון פולקסווגן המחזיקה בסקודה, אך במקרה של קיה ויונדאי המצב קצת יותר מסובך. למרות הצהרות שתי החברות על עצמאות מלאה של כל אחת מהן, בפועל יש יותר מן המשותף לבין המפריד ביניהן ורוב דגמי הליבה של יונדאי וקיה זהים מכנית לחלוטין ובחלק מהמקרים אף יורדים מאותה פס ייצור. על אף זאת צריך לציין ששתי החברות מצליחות להוציא רכבים השונים לא רק בעיצוב אלא גם באופי למרות הבסיס המכני המשותף.

 

קיה ויונדאי מחזיקות מערך הפצה, שיווק ועיצוב נפרדים, אך בכל הקשור בפיתוח ומבחן של רכבים חדשים, הכל נעשה תחת קורת גג אחת במפעל יונדאי ב-נאם-יאנג המעסיק כ-8,000 עובדים בלי הבדלה בין עובדי קיה ליונדאי. אמנם שתי החברות תכנית פיתוח דגמים עצמאית , אך ההחלטה הסופית על ייצור של דגם מסוים עבור שתי החברות נעשית, בפגישה חודשית של מחלקת תכנון מוצר משותפת ליונדאי וקיה וההחלטה הסופית מובאת לאישור ההנהלה הבכירה של שני הצדדים.

 

למרות מראית העין של שיתוף שוויוני, יונדאי היא בכל זאת בעלת הבית ולא פעם היא נותנת עדיפות לדגמי יונדאי השונים על פני הדגמים של קיה, כך יוצא שדגמים החולקים הרבה מן המשותף מכנית, כמו ה-ix35 והספורטאז', הדגם של יונדאי יזכה לעדיפות בפס הייצור ולרוב ישווק קודם. במקרים אחרים, דאגו בחברות להפריד את מועדי היציאה של דגם חדש וכך למנוע את המצב של התחרות על אותה משבצת בפס הייצור.

 

מקור: עיתון הניו יורק טיימס

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובה

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.