2021 מרצדס EQS
מרצדס EQS - ספינת דגל חשמלית.
2021 מרצדס EQS
מרצדס EQS - ספינת דגל חשמלית.

אז לאחר הקונספט שהוצג בשנת 2019, שלל הטיזרים, מידע טכני וחשיפה של תא הנוסעים, מרצדס חושפת הערב בבכורה עולמית את ספינת הדגל החשמלית שלה, מרצדס EQS, שהיא המקבילה החשמלית למרצדס S קלאס אך דגם חשמלי ייעודי המבוסס על פלטפורמה ייעודית לרכבים חשמליים כך שהדגם הוא לא גרסה חשמלית ל-S קלאס החדשה אלא דגם עצמאי לחלוטין שתוכנן מהיסוד כרכב חשמלי. מכלמוביל מרצדס נמסר כי מרצדס EQS תשווק בישראל במהלך המחצית השנייה של השנה.

 

מרצדס EQS היא חלק בלתי נפרד מהיישום של תוכנית "Ambition 2039" של מרצדס ששמה לה למטרה להפוך את כל צי הרכבים לנקי מפליטת מזהמים תוך פחות מ-20 שנה. כבר בשנת 2030 מחצית מכלי הרכב אותם תמכור מרצדס יהיו בעלי הנעה חשמלית מלאה או הנעה היברידית. עד לסוף שנת 2022 מרצדס תשווק שמונה דגמי EQ חשמליים, חלקם על בסיס דגמים מוכרים כמו מרצדס EQA וחלקם ייעודיים, כמו ה- EQS, ללא גרסה רגילה.

יש כל כך הרבה מה לספר לכם על מרצדס EQS אז לפני הכל נסכם את הדגם בנקודות:

  • דגם EQS 450 עם הנעה אחורית 330 כ”ס ו-57.9 קג"מ
  • דגם EQS 580 עם הנעה כפולה 520 כ"ס ו- 87.1 קג"מ
  • שתי סוללות לבחירה בקיבולת נטו של 90kWh או 107.8kWh
  • טווח נסיעה מרבי של 770 ק"מ
  • מהירות מרבית מוגבלת של 210 קמ"ש
  • בהמשך מתוכנן דגם ביצועים עם 750 כ"ס
  • עדכוני OTA למערכת ההנעה וכלל מערכות הרכב לכל חיי הרכב
  • מטען פנימי: 11kW או 22kW בתוספת תשלום
  • טעינה מהירה DC עד 200kW - תוספת של 300 ק"מ ב-15 דקות
  • אחריות לסוללה עד 10 שנים או 250,000 ק"מ
  • לרשות הרוכשים עומדות 500,000 עמדות טעינה ברחבי העולם ברישום אחד
  • מקדם גרר cd הנמוך ביותר בייצור סדרתי - 0.2
  • מידות: 5210 מ"מ אורך ובסיס גלגלים של 3,210 מ"מ
  • מרצדס EQS מצוידת כסטנדרט במתלי אוויר והיגוי לכל הגלגלים
  • ניתן לצייד את הדגם בדלתות עם פתיחה חשמלית אוטומטית
  • לדגם תאורה דיגיטלית מתקדמת המורכבת מ-1.3 מיליון מיקרו-מראות
  • יש מעל ל-350 חיישנים שונים ברכב הסורקים את הסביבה ואת תא הנוסעים
  • התפעול הקולי פועל כיום ב-27 שפות, אך עדיין לא בעברית
  • זו כנראה המכונית היחידה עם פתח מילוי נוזל מגבים חיצוני
  • פתיחה של "מכסה המנוע" אפשרית רק במוסך כי שם מותקנת מערכת סינון אוויר מתקדמת HEPA

וכל הרשימה הזו היא רק על קצה המזלג.

 

2021 מרצדס EQS
לא מרשימה כמו הקונספט לדגם.

יש המון דברים מרשימים במרצדס EQS שהיא למעשה מכונית הפאר החשמלית הראשונה בעולם, אך ישנה גם אכזבה אחת והיא העיצוב החיצוני. הקונספט לדגם היציג עיצוב מרהיב במיוחד, גרסת הייצור לעומת זאת אמנם מרשימה למראה וללא ספק מודרנית ועתידנית אך מהפרופיל לפחות מתקבל משהו מאור גנרי ולא מרשים, אולי זה בשל מרכב ההאצ'בק של הדגם או כי למרצדס היה חשוב יותר להשיג מקדם גרר נמוך ככל הניתן, 0.2 בלבד - הנמוך בעולם לרכב בייצור סדרתי, על פני עיצוב קצת מרהיב יותר.

 

2021 מרצדס EQS
העיצוב נועד להשיג מקדם גרר נמוך במיוחד.

כאמור, מרצדס EQS מבוססת על פלטפורמה ייעודית לרכבים חשמליים (EVA), למעשה היא הראשונה מבין דגמי מותג המשנה החשמלי EQ לעשות שימוש בפלטפורמה הזו שכבר בעתיד הקרוב תשמש דגמים נוספים כגון מרצדס EQE, המקבילה החשמלית למרצדס E קלאס. הפלטפורמה הזו מצוידת כסטנדרט במתלי אוויר שכן אלו יכולים להתמודד טוב יותר עם המשקל העצום של הדגמים, זאת כמובן בכדי לספק חווית נסיעה חסרת פשרות בכל הקשור לנוחות. הפלטפורמה מצוידת כסטנדרט גם במערכת היגוי אחורית עד 4.5 מעלות, אותה ניתן לשדרג למערכת המאפשרת הפנייה של הגלגלים האחוריים בזווית של עד 10 מעלות.

 

מרצדס EQS
זהה בגודלה למרצדס S קלאס LWB.

מרצדס EQS היא מכונית גדולה למדי ועם אורך של 5,216 מ"מ, רוחב של 1,926 מ"מ, גובה של 1,512 מ"מ ובסיס גלגלים של 3,210 מ"מ, היא דומה בגדולה לגרסת LWB של ה- S קלאס החדשה. בזכות הפלטפורמה החשמלית המאפשרת רצפה שטוח לחלוטין, המרווח לנוסעים מאחור משופר לעומת מה שתמצאו ב-S קלאס. יש גם תא מטען עצום בנפח של 610 ליטר, 60 ליטר יותר מב- S קלאס, ועם קיפול המושבים מאחור יתקבל נפח של 1,770 ליטר.

 

טווח נסיעה חשמלי של 770 ק"מ:

בשלב ההשקה רוכשי הדגם יוכלו לבחור מבין שני דגמים, דגם EQS 450 עם מנוע חשמלי אחורי מסוג PSM בהספק של 330 כ"ס ומומנט של 57.9 קג"מ, מספיק לנתון תאוצה 0-100 קמ"ש של 6.2 שניות ולמהירות מרבית מוגבלת אלקטרונית של 210 קמ"ש.

 

דגם EQS 580 4MATIC מצויד כבר בשני מנועים חשמליים המאפשרים הנעה כפולה ולהם הספק כולל של 520 כ"ס ומומנט מרבי של 87.1 קג"מ וכאן זה כבר מספיק לנתון 0-100 קמ"ש של 4.3 שניות ולמהירות מרבית של 210 קמ"ש.

 

2021 מרצדס EQS
תוספת של 300 קילומטר ב-15 דקות.

בשני הדגמים נמצא סוללה ענקית בקיבולת נטו של 107.8kWh הפועלת במתח של 400V ומאפשרת טווח נסיעה חשמלי מרשים במיוחד של עד 770 ק"מ. יש לציין כי כל נתוני הביצועים והטווח עדיין לא סופיים. בשלב מאוחר יותר מרצדס תשווק את הדגמים עם אופציה לסוללה קטנה יותר בקיבולת של כ-90kWh.

 

מרצדס לא בחרה בפתרון של סוללה במתח של 800V אשר הייתה מאפשרת טעינה אולטרה מהירה 350kW כמו במקרה של פורשה טייקן או קיה EV6, אך היא עדיין מציעה טעינה מהירה למדי בהספק של עד 200kW, טעינה בהספק כזה מאפשרת להוסיף טווח של 300 ק"מ בזמן של 15 דקות בלבד. הדגם מצויד כסטנדרט במטען פנימי המאפשר טעינה ביתית או ציבורית AC בהספק של עד 11kW, רוכשים במדינות עם תשתית חשמל מתאימה יוכלו לשדרג למטען פנימי בהספק של 22kW שיקצר בכ-50% את זמן הטעינה הביתית ועם סוללה בקיבולת ענקית שכזו, זה בהחלט נדרש, מדובר בהפרש של כ-5 שעות בין המטענים.

 

2021 מרצדס EQS
רשת טעינה של 500000 עמדות תעמוד לרשות הרוכשים ברישום אחד.

טען וסע: כיאה לרכב פאר לקוחות הדגם לא יאלצו להתעסק עם רישום לאפליקציות טעינה ותשלום בכל פעם. מרצדס חתמה עם מספר חברות טעינה בעולם הסכם התקשרות המאפשר לרוכשים שימוש במעל ל-500,000 עמדות טעינה הפזורות ברחבי העולם כך שהלקוח צריך להירשם פעם אחת לאפליקציה של מרצדס וזהו, כל מה שהנהג צריך לעשות זה פשוט לחבר את הרכב למטען. כל עמדות הטעינה האלו נמצאות במערכת הניווט של הדגם כך שתכנון הנסיעה נעשה בהתאם כולל התחשבות בסוג עמדות הטעינה, התוואי התפוסה בעמדות וכו'. מרצדס גם חברה ברשת הטעינה Ionity שהיא רשת טעינה אולטרה מהירה שהוקמה ע"י מספר יצרני רכב ומאפשרת נסיעה חשמלית רצופה בין הערים הגדולות במערב אירופה.

 

תא נוסעים וטכנולוגיה:

אל תא הנוסעים של מרצדס EQS כבר נחשפנו בעבר וכיאה לספינת דגל של מרצדס יש כאן שילוב מרשים בין טכנולוגיה מתקדמת ושפע של אבזור שמעולם לא חשבתם שאתם צריכים לבין עיצוב וחומרים היוצרים תא נוסעים יוקרתי, קלאסי אך מודרני ובעיקר מקום שיהיה לכם מאוד נעים לשהות בו בנסיעות קצרות או ארוכות. בכדי שתא הנוסעים יהיה כזה, מעבר למושבים חשמליים מלפנים ומאחור עם כריות עיסוי, חימום ואוורור, מרצדס דאגה לבידוד תא הנוסעים כך שהוא שקט יותר מזה של ה- S קלאס וגם נטול רעידות לחלוטין ממערכת ההנעה.

 

מרצדס EQS
MBUX Hyperscreen.

במסגרת האבזור שלא ידעתם שאתם צריכים, זוכרים שלדגם יש 350 חיישנים שונים? אז חלק מהם הם מצלמות בתא הנוסעים המזהות שפת גוף ומחוות ידיים, כך לדוגמה את הדלתות החשמליות ניתן לסגור באמצעות מחוות ידיים (או פשוט לחיצה על דוושת הבלם), אם הנהג או נוסע יפנה את מבטו וירכן לנקודה מסוימת בתא הנוסעים, בשעות החשיכה, התאורה הפנימית תכוון את אלומות האור לאזור זה, הנפה של היד בתנועת פתיחה לעבר חלון הגג תקפל את הוילון ועוד. מי יודע, אולי בדור הבא הדגם בכלל יקרא מחשבות.

 

מרצדס EQS תא הנוסעים
מרווח ענק מאחור ומושבים קיצוניים חשמליים.

מול הנהג נפרס קיר זכוכית משובץ מסכים הנקרא MBUX Hyperscreen הנשלט באמצעות בדור הבא של מערכת MBUX. בקיר הזכוכית הזה נמצא שלושה מסכי OLED סופר איכותיים בגדלים "12.3 עבור לוח המחוונים, "12.3 עבור המסך מול הנוסע ו-"17.7 ענק במרכז. כמו ב- S קלאס החדשה, גם כאן נוכל למצוא תצוגה עילית מתקדמת מבוססת מציאות רבודה. למערכת המולטימדיה, הבטיחות ולמערכת ההנעה, יש יכולת לקבל עדכוני OTA ובמרצדס מבטיחה כי רוכשי הדגם יוכלו לקבל עדכונים לאורך כל חיי הדגם, חלקם יהיו בתשלום כמו שדרוג היכולות האוטונומיות של הרכב.

 

מרצדס EQS
שילוב מרשים של טכנולוגיה ויוקרה.

אפשר לכתוב ספר עב כרס על כל מה שאפשר עוד למצוא בתא הנוסעים של ה- EQS (שמקורם כמובן ב- S קלאס). לכל הנוסעים יש מסך עם מערכת מולטימדיה מלאה כמו במסך המרכזי וניתן לשתף תוכן עם שאר נוסעי הרכב, התפעול הקולי יודע לזהות מאיזה מושב התקבלה הפקודה ולשנות בהתאם רק באזור הזה, את הטמפרטורה לדוגמה או את תאורת האווירה, יש המון משטחי מגע במקום כפתורים פיזיים וגם הכפתורים לכיוון המושבים שנראים פיזיים, הם למעשה כפתורים המתופעלים במגע. אם התגעגעתם לרעש שמשמיע מנוע V8, אז בלחיצת כפתור אפשר להפעיל דרך 15 הרמקולים של מערכת השמע צליל המדמה סאונד של מנוע V8 המשתנה כמובן בהתאם למידת הלחיצה על דוושת התאוצה. מה לא תמצאו? ריפודי עור. כרכב "ירוק" כל הריפודים ברכב עשויים מחומרים סינתטיים בלבד.

 

הכנה מראש לנהיגה אוטונומית ברמה 4:

כמו ב- S קלאס גם כאן נוכל למצוא את מערכת הנהיגה האוטונומית המתקדמת DRIVE PILOT מבוססת רדאר לייזר (LiDAR) שתהיה זמינה החל משנת 2022 והתפעול שלה יהיה תלוי בחוקים באותה מדינה. המערכת מאפשרת נהיגה אוטונומית ללא צורך באחיזה בהגה בכבישים בינעירוניים או מהירים. מרצדס בחרה בשלב זה להגביל את פעילות המערכת למהירות של עד 60 קמ"ש כך שהיא מתאימה רק לנסיעה בפקקי תנועה. כמובן שתמצאו גם בגרסת שיוט אדפטיבית לכביש המהיר עם יכולת עקיפה וחזרה לנתיב, אך זו עדיין מחייבת את הנהג לאחוז בגלגל ההגה.

 

2021 מרצדס EQS החשמלית
הכנה לנהיגה אוטונומית ברמה 4.

מרצדס התקינה בדגם את מערכת INTELLIGENT PARK PILOT המאפשרת חניה אוטונומית לחלוטין ללא נהג ברכב בחניונים התומכים בטכנולוגיה הזה (AVP) וכמו במערכת הקודמת, הפעלת המערכת תהיה אפשרית רק בהתאם לחוק המקומי. השליטה על הרכב מתבצעת מרחוק ע"י המכשיר הסלולרי של הנהג. שלל החיישנים המותקנים בדגם יכולים לאפשר נהיגה אוטונומית ברמה 4, השאר תלוי בפיתוח תוכנה ועוד יותר מכך בצד המשפטי וברגולציה בכל מדינה ומדינה.

 

גילי פריאנטה, מנכ"ל מרצדס ישראל: "מרצדס EQS היא המכונית החשמלית המתקדמת בעולם עם חווית נסיעה המשלבת יוקרה וטכנולוגיה פורצת דרך. היא גם הראשונה בישראל שתוכל להגיע מתל אביב לאילת ובחזרה ללא צורך בטעינה. בסקירה שפרסם השבוע דויטשה בנק ציינו האנליסטים של הבנק כי השקת ה – EQS הינה גיים צ'נגר שיציג את הרף החדש של עולם הרכב החשמלי"

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 23

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.