מימן הוא אמנם היסוד הנפוץ ביותר על כדור הארץ, אך בכדי לעשות בו שימוש כמקור אנרגיה דלקי הוא דורש תהליך זיקוק/הפרדה הצורך אנרגיה רבה ובכדי להוביל ולאחסן אותו במצב צבירה נוזלי נדרשים אמצעים מיוחדים. יש מי שחושבים שסוללות הן פתרון לכל דבר (הן לא) אך מי ששואף לחברה גלובלית עם פליטת CO2 ניטרלית מבין כי הפתרון העתידי מצוי במימן ולכן יש צורך לפתח אמצעי ייצור והובלה בסדר גודל מסחרי ענק.

 

או מלאו את הפרטים לייעוץ חינם 

לשם כך, מספר חברות ענק מאוסטרליה ויפן, בתמיכה של ממשלות יפן ואוסטרליה, חברו יחדיו בכדי להקים שרשרת אספקה גדולה של מימן נוזלי, שרשרת שתוכל לדוגמה לספק את כל צרכי המימן העתידיים של יפן ומעבר לכך. אחרי האסון בתחנת הכוח הגרעינית בפוקושימה וכמדינה הסובלת תדיר מרעידות אדמה, ביפן שואפים למצוא מקור אחר ונקי להפקת חשמל.

 

ספינות להובלת מימן
הספינות הראשונות בעולם להובלה ימית של מימן בכמות מסחרית גדולה.

אפשר כמובן להפיק מימן ממקורות אנרגיה מתחדשים כמו רוח או שמש אך בשלב זה לא כמקור עיקרי להפקת מימן נוזלי וכאן נכנס פרויקט HESC שהוא למעשה הפרויקט הגדול ביותר בעולם לבחינה של שרשרת אספקה ואחסון של מימן בסדר גודל מסחרי. השרשרת בוחנת כמובן גם את ההיתכנות הכלכלית של שימוש במימן כתחליף למקורות אנרגיה אחרים, כמו גז נוזלי לדגמה.

 

את המימן יפיקו "מפחם חום" (lignite) במדינת ויקטוריה שבאוסטרליה, הפחם החום שימש עד היום להפקת חשמל בתחנות כוח אך באוסטרליה החליטו להפסיק את השימוש בפחם המזהם הזה ולכן עבור מדינת ויקטוריה מדובר בפרויקט חשוב שיאפשר למדינה לשמור על תעשיית הפחם הענקית שלה. מכל 150 טון של פחם חום יפיקו 3 טון של מימן נוזלי, תהליך הזיקוק פולט CO2 שיטופל בתהליך במיוחד.

 

מכרה פחם
הפקת מימן מפחם חום.

את המימן הנוזלי מחופי אוסטרליה תוביל ליפן חברת קוואסאקי תעשיות, חברה המתמחה מעל ל-30 שנה בייצור של מיכלי אחסון של מימן נוזלי עבור תעשיית החלל. עבור הפרויקט הזה חברת קוואסאקי פתיחה את ספינת שינוע המימן הראשונה בעולם והיא גם תהיה אחראית על פיתוח והקמת מתקני האחסון ביפן, ביחד עם חברת Iwatani היפנית שהיא כיום החברה היחידה ביפן המפיקה מימן נוזלי. בשנת 2025 חברת קוואסאקי תשיק את מיכלית המימן הגדולה ביותר בעולם שפותחה מהיסוד למטרה זו. ההובלה של המימן לתחנות תדלוק תעשה גם באמצעות משאיות מימן קלות FCEV מתוצרת טויוטה. 

 

חברות נוספות המעורבות בפרויקט הזה הם חברת J-Power שהיא החברה הפרטית הגדולה ביותר ביפן לייצור חשמל המחזיקה במעל ל-100 תחנות כוח ביפן וברחבי הגלובוס וחברת AGL האוסטרלית שהיא חברת האנרגיה הגדולה ביותר באוסטרליה והיא זו שתפיק את המימן הנוזלי מפחם חום באוסטרליה ביחד עם J-Power.

 

שרשרת ייצור מימן
שרשרת ייצור, הובלה ואחסנה של מימן נוזלי הגדולה בעולם.

והיכן טויוטה בכל הסיפור הזה? טויוטה היא כמובן היצרנית הגדולה ביותר ביפן של תא דלק מימני ורכבי מימן ביפן כך שהיא החברה העיקרית לפיתוח וייצור כלים לשימוש במימן להפקת חשמל או לתחבורה. החודש טויוטה תחל בניסוי הראשון של שרשרת האספקה הזו במסגרת סבב מרוצי מכוניות בו לוקחים חלק רכבי טויוטה קורולה האצ'בק המונעים באמצעות מימן. לא מדובר ברכבים חשמליים על בסיס תא דלק מימני כמו בטויוטה מיראי אלא ברכבים עם מנוע בעירה פנימית שהוסב לשימוש במימן נוזלי דחוס. מדובר במנוע 1.6 ליטר שלושה צילינדרים טורבו, מנוע המבוסס על מנוע ה-1.6 ליטר שלושה צילינדרים טורבו של החברה המשמש את היאריס GR. טויוטה מציינת כי השדרוגים במערכת הזרקת המימן שהיא פתיחה עבור המנוע אפשרו לה להשיג נתוני הספק זהים לאלו של גרסת הבנזין, כלומר 272 כ"ס, כאשר הרכב פולט כמובן רק חום ומים. 

אין ספק שמדובר באחד הפרויקטים החשובים ביותר לעתיד השימוש במימן נוזלי כמקור אנרגיה, הצלחה או כישלון יקבעו כנראה את כל נושא השימוש במימן לכל שאר העולם, למרות שצריך לציין שגם לקבוצת יונדאי יש תוכניות גדולות בתחום המימן כך שטויוטה מוטורס לא לבד בתחום הזה. אם הפרויקט הזה יצליח מדובר בבשורה חשובה גם עבור לא מעט מדינות באירופה, כמו גרמניה ושוודיה, בהן יש מרבצי ענק של "פחם חום".