יונדאי VISION FK קונספט
יונדאי VISION FK קונספט - רכב ספורט על בסיס מימן.
יונדאי VISION FK קונספט
יונדאי VISION FK קונספט - רכב ספורט על בסיס מימן.

קבוצת יונדאי מאמינה בשימוש במימן עבור תחבורה חשמלית נקייה וכעת היא פורסת את התוכניות שלה להפיכת המימן למוצר פופולרי "לכל אחד, לכל דבר ובכל מקום". החזון של יונדאי נפרס על לשנת 2040 והוא כולל שימוש במימן בכל סוגי התחבורה, החל מרכב פרטי ועד למשאיות כבדות, אוטובוסים ועוד, הוא כולל גם פתרונות תדלוק במימן וכמובן פיתוח תאי דלק מימניים חדשים, זולים ובעלי יכולת הפקת אנרגיה גדולה יותר. הרעיונות של קבוצת יונדאי בתחום המימן לא נעצרים בתחבורה אלא ממשיכים גם לשימוש במימן עבור אספקת חשמל למבנים, תחנות כוח ועוד.

 

במסגרת המצגת יונדאי הציגה את הדור השלישי של תאי הדלק של החברה שייכנסו לשימוש כבר בשנת 2023. תאי הדלק החדשים יוצעו בהספקים של 100kW או 200kW ליחידה ולפי יונדאי העלות שלהם נמוכה יותר בכ-50%. תא הדלק בהספק של 100kW תופס נפח קטן יותר בכ-30% מהדור הנוכחי דבר שיאפשר לעשות בו שימוש במגוון רחב יותר של תצורות מרכב ותא הדלק בהספק של 200kW, המיועד בעיקר לשימושים מסחריים, זהה בגודלו לדור הנוכחי המשרת את יונדאי NEXO אך מציע הספק כפול.

באמצעות הוזלה משמעותית של תאי הדלק המימניים, יונדאי חוזה כי עד לשנת 2030 היא תוכל לשווק רכבים חשמליים על בסיס מימן במחיר מקביל לזה של רכב חשמלי מבוסס סוללות. יונדאי נחשבת כיום למובילה עולמית בתחום פיתוח תא דלק מימני, הרכיב שהופך את המימן הנוזלי הדחוס לזרם חשמלי, אך היא לא היחידה בתחום שכן גם טויוטה מאמינה גדולה בשימוש במימן עבור תחבורה נקייה וכאשר שתי ענקיות כאלו משקיעות הון עתק בתחום הזה, בהחלט יש למה להמתין. העבודה שיונדאי מבטיחה כי היא תוכל לייצר רכבים חשמליים על בסיס תא דלק מימני במחיר מקביל לזה של סוללות, שומטת את אחד הטיעונים העיקריים של יצרנים שונים נגד השימוש במימן שכן עד היום הם טענו כי זה לעולם לא יהיה פתרון כלכלי. זה כמובן לא אומר שיונדאי לא מאמינה בשימוש בסוללות, היא פשוט מאמינה בשילוב של שתי הטכנולוגיות.

 

תאי הדלק החדשים של יונדאי
תאי הדלק החדשים של יונדאי.

תאי הדלק האלו יוכלו לשמש לא רק בתחבורה אלא, לדוגמה, גם כמקור לייצור חשמל בחירום עבור ספינות גדולות או חברות תקשורת ואינטרנט. לפי יונדאי ניתן לעשות שימוש במספר תאים מחוברים ולייצר הספקים של עד 1MW. בנוסף, יונדאי מדווחת כי טכנולוגיית תא הדלק החדשה שלה מאפשרת לייצר תאי דלק שטוחים בגובה של 25 ס"מ בלבד שיאפשרו למקם את התאים לאורך הרצפה או הגג של כלי רכב כגון אוטובוסים.

יונדאי (גם ג'נסיס וקיה) אמנם תמשיך להציג בשנים הבאות רכבי נוסעים על בסיס מימן, אך נדמה כי בשלב זה ההתמקדות של החברה היא ברכבים מסחריים, קלים עד כבדים, שהם כידוע מזהמים פי כמה וכמה מרכב פרטי גם כי הנסועה השנתית שלהם גדולה יותר משמעותית. ביונדאי מתכננים להציע עד לשנת 2028 את כל צי הרכבים המסחריים עם אופציה להנעה באמצעות מימן. כידוע, יונדאי כבר משווקת כיום את משאית המימן הכבדה שלה, יונדאי Xcient, בשוק השוויצרי ועד לשנת 2025 החברה מתכננת לייצר כ-1600 משאיות על בסיס מימן עם טווח נסיעה חשמלי של עד 1000 ק"מ. בשוויץ לדוגמה ייצור המימן עבור תחנות התדלוק הוא 100% ירוק שכן הוא מיוצר באמצעות תחנת כוח הידרואלקטרית.

 

יונדאי קונספט למשאית מימן אוטונומית
קונספט להובלה בעידן האוטונומי על בסיס מימן.

יונדאי הציגה במסגרת האירוע מספר דגמי בכדי להמחיש את מגוון השימושים האפשריים למימן בתחבורה, זה כולל לדוגמה את רכב הביצועים Vision FK. יונדאי לא ממש נדיבה בפרטים על מערכת ההנעה של הדגם אך מדובר ברכב הנעה אחורית העושה שימוש בתא דלק מימני ומערכת הנעה חשמלית נטענת על בסיס סוללות שפותחה במשותף עם רימאק. לדגם הספק כולל של 671 כ"ס, נתון תאוצה 0-100 קמ"ש של פחות מ-4.0 שניות וטווח נסיעה מרשים של מעל ל-600 ק"מ. אחת הסיבות לשיתוף הפעולה עם רימאק זו ההתמחות של רימאק בפיתוח סוללות ומארזי סוללות עבור רכבי ביצועים חשמליים בהם מארז הסוללות צריך לעמוד לאורך זמן בעומסים גבוהים משמעותית מאלו של רכבים חשמליים רגילים.

 

Vision FK
Vision FK - הנעה היברידית של מימן וסוללות.

בצד המסחרי יותר יונדאי הציגה את הקונספט המעניין Trailer Drone המציג את החזון של יונדאי למשאית המימן האוטונומית של העתיד. כפי שאתם יכולים לראות בתמונה מדובר למעשה במכולה ענק היושב על שתי יחידות הנעה עצמאיות עם תא דלק מימני הנקראות e-Bogie וביניהם אפשרות להוסיף מיכלי מימן לטווחים ארוכים במיוחד. ניתן לחבר מספר יחידות כאלו כך שלמעשה נוצרת סוג של רכבת לכביש. יחידת e-Bogie לא מוגבלת רק לשימוש אחד אלא משמשת כפלטפורמה אוטונומית למגוון שימושים שונים כולל לדוגמה במחסנים לוגיסטיים, אתרי בנייה, כרכב הצלה אוטונומי ועוד.

 

הקונספט ​​RHGV הוא רכב שטח קשוח, דומה מאוד להאמר, המשמש כתחנת תדלוק ניידת במימן היכולה לספק מימן בכל מקום שרק תרצו. הרכב מצויד בנוסף בגנרטור, על בסיס מימן כמובן, לטעינת רכבים חשמליים שנתקעו בדרך - עד לחיבור תלת פאזי 380V.

 

תגיות: יונדאי
ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובה

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.