כל מי שמחזיק רכב כבר יודע מזמן שכל קשר בין נתון צריכת הדלק המפורסם ע"י יצרן הרכב, לפי בדיקה בתנאי מעבדה, לבין הנתון במציאות הוא ההבדל של שמיים וארץ ותלוש מהמציאות, אותו הדבר קיים גם ברכבים חשמליים שבהם יש לקחת עוד מספר דברים בחשבון.

 

או מלאו את הפרטים לייעוץ חינם 

בעולם קיימים מספר תקנים (פרוטוקול) לבדיקת צריכת הדלק או טווח הנסיעה החשמלי של רכבים, כגון WLTP האירופי, שהוא שדרוג משמעותי לתקן NEDC היוצא, יש את EPA האמריקאי, ליפנים היה בעבר את תקן J08 היפני ויש עוד לא מעט תקנים אחרים. המבחנים האלו, במקרה של מנועי בעירה פנימית בודקים פליטה של תוצרי שריפה ממנה מחשבים גם את צריכת הדלק, את הרגולטור לא ממש מעניין כמה דלק הרכב שלכם צורך, מעניין אותו כמה זיהום הרכב שלכם פולט לאוויר, אך כמובן שישנה קורלציה בין שני הנתונים.

 

טסלה מודל 3
טווח מציאותי קרוב יותר ל-383 קילומטר לעומת הטווח המוצהר של 448 קילומטר.

מבין כל התקנים בעולם יש רק תקן אחד שמצליח לחזות באופן קרוב מאוד את צריכת הדלק או טווח הנסיעה החשמלי בתנאי אמת, התקן הזה הוא התקן המחייב בשוק הרכב הקוריאני ונתוני צריכת הדלק או טווח הנסיעה החשמלי המפורסמים בשוק הקוריאני אכן תואמים לצריכת הדלק במבחנים רבים כולל במבחני טווח שונים הנעשים לרכבים חשמליים.

 

ניקח לדוגמה מספר דגמים חשמליים:

טסלה מודל 3 הבסיסית SR+: טווח נסיעה של 448 ק"מ בתקן WLTP האירופי, טווח של 423 ק"מ בתקן EPA האמריקאי אך רק 383 ק"מ בתקן הקוריאני.

 

טסלה מודל 3 טווח ארוך LR: טווח נסיעה של 580 ק"מ בתקן WLTP, טווח 568 ק"מ בתקן EPA וטווח של קוריאני 496 ק"מ בתקן הקוריאני.

 

טסלה מודל 3 דגם פרפורמנס: טווח נסיעה של 576 ק"מ בתקן WLTP, טווח של 507 ק"מ בתקן EPA וטווח של 480 ק"מ בתקן הקוריאני.

 

יונדאי קונה 64kWh: טווח נסיעה של 485 ק"מ בתקן WLTP, טווח של 415 ק"מ בתקן EPA וטווח של 406 ק"מ בתקן הקוריאני.

 

יונדאי איוניק 5: טווח של 480 ק"מ בתקן WLTP וטווח נסיעה של 429 ק"מ בתקן הקוריאני (נתון ה-WLTP לא סופי).

 

רנו זואי החדשה: טווח של 394 ק"מ בתקן WLTP וטווח נסיעה של 309 ק"מ בתקן הקוריאני.

 

הנתונים בתקן הקוריאני תואמים למגוון רחב של מבחני טווח נסיעה שנעשו לרכבים המופיעים ברשימה (למעט כמובן האיוניק 5 שטרם הושקה).

יש לקחת בחשבון שמדובר בטווח בנסיעה משולבת וכמו ברכבי בנזין ודיזל, זו משתנה די משמעותית בין נסיעה עירונית לנסיעה בינעירונית רק שברכב חשמלי זה הפוך, כלומר ברכבי בנזין ודיזל צריכת הדלק גבוהה יותר בנסיעה עירונית ונמוכה יותר בנסיעה בינעירונית וברכב חשמלי זה הפוך כך שטווח הנסיעה העירוני ארוך יותר והבינעירוני קצר יותר מזה המשולב. עד כמה שונה? אם ניקח לדוגמה את הקונה החשמלי, לפי התקן הקוריאני לדגם טווח נסיעה עירוני של 444 ק"מ אך בכביש המהיר הטווח ירד ל- 359 ק"מ. יש לציין כי רכבים חשמליים, בגלל שאין להם תיבת הילוכים, רגישים יותר לנסיעה מהירה: בנסיעה במהירות של 130 קמ"ש לעומת 100 קמ"ש צריכת החשמל (kWh/km) תגדל בכ-65-75 אחוז, תלוי במקדם הגרר של הדגם, זאת לעומת רק כ-15-20 אחוז ברכב משפחתי מודרני עם מנוע בנזין.

 

ברכב חשמלי יש לקחת בחשבון נתון נוסף וזה שמירה על אורך החיים של הסוללה. ברכב בנזין אין בעיה לנסוע עם מיכל מלא ועד לטיפות הדלק האחרונות. ברכב חשמלי, בכדי לשמור על אורך החיים של הסוללה, מומלץ שלא להטעין בשגרה את הסוללה מעל ל-90% ולא לנסוע מתחת לקיבולת של 20%. כלומר אם אתם מעוניינים להשיג אורך חיים גדול יותר של הסוללה, מומלץ להשתמש רק ב-70% מקיבולת הסוללה ואז טווח הנסיעה הריאלי הופך לנמוך עוד יותר.