רנו קליאו ידנית 1.2 ליטר במבחן: סופרמיני בסיסית, אך זולה לרכישה וחסכונית, זו התשובה לעירוניות הזולות?

רנו קליאו III ידנית - מרווחת, חסכונית ופשוטה

ביולי 2011, קרסו מוטורס יבואנית רנו לישראל, הטילה סוג של פצצה בשוק הרכב הישראלי, והחלה בשיווקה של רנו קליאו 1.2. מכונית סופרמיני גדולה במיוחד, אמנם ידנית ועם מנוע קטן, אך עם תג מחיר של כ-70 אלף ש"ח, מחיר מחירון שלא במבצע או חיסול מלאי, מחיר אשר היה שמור עד אז רק למכוניות עירוניות.

 

קליאו ידנית מבחן דרכים הטוב והפחות טובבניסוח של סיפור אגדה, הימים היו אז ימי מחאה וההמונים יצאו אל הרחובות ודרשו צדק חברתי. בלי קשר לכך, ההצלחה של הקטגוריה העירונית, המיסוי הירוק ו"חוסר הבושה" להראות עם מכונית קטנה, זולה וחסכונית. יבואנית רנו, קראה את המפה די מהר וזה מה שהביא אותה להנחית באולמות התצוגה את הקליאו בגרסתה זו. שלמעשה, הייתה משווקת באירופה מזה שנים. רק בכדי להבין את המשמעות של גרסה מוזלת זו עבור קרסו (ובכלל עבור הקטגוריה), דגם ה-1.2 שמשווק בסך הכל כחצי שנה, אחראי ליותר ממחצית מכירות הדגם בישראל.

 

 

רנו קליאו 1.2 ידנית – עיצוב חיצוני:

רנו קליאו היא מכונית נאה למדי עם קווים קלאסיים של רנו. כאן לא תמצאו פינות חדות או עיצוב שרירי, אלא הכל רך זורם ולא מאיים, בדיוק כמו ארץ המקור שלה. הקליאו חמש דלתות שהוצגה ב-2006, עברה מתיחת פנים ב-2009, שכללה בעיקר חזית חדשה יחד עם מספר שינויים קוסמטיים נוספים ושדרוג של רמת האבזור.

 

לזכותה של הקליאו1.2 הנבחנת, נאמר שלמרות שמדובר בגרסת הבסיס הזולה ביותר, גם בישראל וגם באירופה, חיצונית, אין סיכוי שתנחשו שמדובר בגרסה מוזלת. לא תמצאו כאן מראות וידיות שלא בצבע הרכב ואפילו כיסויי הפלסטיק שעל הגלגלים, נראים מרחוק כמו חישוקים קלים. הדבר היחידי שאולי מזכיר שמדובר בגרסת הבסיס, אלו הצמיגים הצנומים במידות של 165/65R15, אך זה גם ההבדל היחידי בין גרסת הבסיס לגרסת ה-1.6 אוטו' היקרה ב-20 אלף ש"ח, כמובן למעט המנוע ותיבת ההילוכים.

 

רנו קליאו 1.2 ידנית – תא נוסעים:

תא נוסעים מרווח ואוורירי, העיצוב עליז והפלסטיקה פשוטה

אם מהחוץ, הקליאו מרשימה למדי, מודרנית למראה וכלל לא נראית זולה. תא הנוסעים של הקליאו דומה במידת מה למסע בזמן. לא כי היא מרגישה מיושנת במיוחד, פשוט כי תא הנוסעים מתוכנן כמו סופרמיני של פעם, עם דשבורד נמוך במיוחד וישיבה גובהה מעליו היוצרת תחושה של ישיבה על המכונית ולא בתוך המכונית. מצד שני, זו תנוחת נהיגה בדיוק מהסוג המתאים לתנועה עירונית כאשר הראות החוצה מצוינת וקל לתמרן את המכונית בכל כרך, צפוף ככל שיהיה.

 

איכות החומרים בקליאו פשוטה למדי. הפלסטיקה קשיחה למגע ובעלת מרקם מיושן במקצת למראה. מה שמציל את תא הנוסעים מלהיות אפור ומשעמם, זה השימוש בפלסטיק (זול ומשתקף בחלונות הצד) בצבע כסוף על פתחי האוורור, לוח המחוונים וכן הגימור בשחור פסנתר על הדשבורד והקונסולה המרכזית שהגיע עם מתיחת הפנים לקליאו. ההגה ותיבת ההילוכים מצופים עור, מה שהופך את ההגה לנעים למדי לאחיזה, אך חבל שהתפרים על ידית ההילוכים גסים למגע.

 

מאחור מרווח יחסית למתחרות והמושבים נוחים ורכיםבכל הקשור למרווח מלפנים, הקליאו בהחלט מצטיינת עם תא נוסעים מרווח ואוורירי למדי בזכות מידות נדיבות לקטגוריה עם אורך של כמעט 4.0 מטר, רוחב של 1.72 מטר ובסיס גלגלים מהגדולים בקטגוריה של 2.58 מטר. למרות בסיס הגלגלים הנדיב, המרווח מאחור לא יוצא דופן בקטגוריה, למרות שיש לציין שלא כמו רוב המתחרות, אין צורך לשבת בפיסוק רחב. הספסל עצמו נוח לישיבה עבור שני נוסעים מבוגרים, נוסע שלישי יעדיף לנסוע בתחבורה ציבורית. תא המטען גדול ורחב ובהחלט יספיק לצרכים של משפחה צעירה עם נפח של 288 ליטר ושפת הטענה נמוכה למדי. קיפול המושבים יספק נפח של 1028 ליטר, רק חבל שעם קיפול המושבים, ישנה מדרגה בין רצפת תא המטען לגב המושבים המקופלים.

 

בתחום הנדסת האנוש, לקליאו כמה גימיקים חביבים שלא רק נראים שונה אלא נוחים לתפעול. לדוגמה, השליטה על פתחי האוורור היא בצורת כדור ולא פס גלילה, נראה חביב ונוח לשימוש. בנוסף, המנופים בצידי ההגה גידמים, כלומר קצרים במחצית ממנופים רגילים וגם זה גימיק חביב ונוח לתפעול. מה שכן חסר, זו תאורה לכפתורי החלונות החשמליים מלפנים אשר בחושך, צריך לרתום את חוש המישוש. בתחום הפרקטיקה, אין שפע של תאי אחסון כולל מחור של תאים בדלתות, אך יש תא פתוח לדברים הקטנים והנגישים, תא כפפות מספק בגודלו ושני מחזיקי כוסות מלפנים, אך הם לא נוחים במיוחד לשימוש בשל מבנה הקונסולה המרכזית המקשה על הוצאת והכנסת פחית המשקה.

 

רשימת האבזור בקליאו קצת מוזרה, אך בסך הכל היא יותר מבסדר עבור גרסת בסיס במחיר הזה. ברשימת האבזור תמצאו מזגן מכני, מחשב דרך, מערכת שמע לא מקורית אך סבירה באיכותה, שני חלונות חשמל קדמיים ובאמת שלא נורא לתפעל את האחוריים באופן ידני (ניתן להוסיף בתשלום שניים נוספים בהתקנה מקומית) וכיוון חשמלי למראות. אבזור שפשוט כנראה עולה יותר להוציא אותו ושלא תמצאו תמיד ברכבים העולים גם כפול ויותר, זו בקרת שיוט ומגביל מהירות שדורשים התייחסות נפרדת.

 

למעט המיקום הלא אידאלי של כפתור התפעול בין המושבים הקדמיים, התפעול של שתי המערכות האלו הוא מהנוחים שפגשתי. הכפתורים מצד ימין של ההגה משמשים למגביל המהירות ואלו מימין משמשים לקביעת המהירות לבקרת השיוט והכל מוצב באופן ברור על מסך בלוח השעונים עם תצוגת המהירות הנבחרת, פשוט ואינטואיטיבי.

 

רנו קליאו 1.2 ידנית – יוצאים לדרך:

רנו קליאו ידנית - נוחה, מתנהגת וחסכונית, אך המנוע לא חזק במיוחד

לרנו קליאו בגרסתה הבסיסית הנבחנת, מנוע בנפח 1.2 ליטר המייצר הספק של 75 כ"ס ב-5,500 סל"ד ו-10.7 קמ"ש ב-4,250 סל"ד. זה מנוע וותיק ואמין של רנו, משודך לתיבת חמישה הילוכים ידנית. דף הנתונים מספר על 13 שניות 0-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 167 קמ"ש. צריכת הדלק המשולבת לפי נתוני היצרן, עומדת על 17.4 ק"מ לליטר.

 

כפי שניתן להבין מדף הנתונים, לביצועים מסמרי שער אין מה לצפות וכך זה גם בפועל, אך את גרסה זו, לא רוכשים בשל נתון התאוצה או המהירות המרבית, אלא בעיקר בשל מחירה הנמוך וכמובן, עבור חיסכון בצריכת הדלק שהמנוע צנוע הנפח בשילוב עם התיבה הידנית אמור להציע. יחד עם זאת, מי שבוחר בסופרמיני ולא במכונית עירונית (למרות שבאירופה עיקר הייעוד של סופרמיני זה לעיר) בוחר בה גם כמכונית לכל מטרה כלומר אילת, זה לא הקוטב הצפוני עבורו.

 

המנוע מספק ביצועים סבירים למדי, אך דורש התעסקות מרובה עם ידית ההילוכיםאיך מרגיש מנוע צנום על סופרמיני גדולה למדי? כמו שזה אמור להרגיש: זורם, אך בלי כל עודף של סוסים. לזכותה של רנו, בכדי להתמודד עם חיסרון הכוח, היא התקינה תיבת הילוכים עם יחסי העברה קצרים יחסית המפצים על חוסרו של הכוח (במהירות של 100 קמ"ש בחמישי תצפו ב-3,400 סל"ד), אך מצד שני, זה מצריך לא פעם התעסקות ברובה מהרגיל עם ידית ההילוכים שלעצמה, לא מספיק מלוטשת בפעולתה וכך גם מרגיש המצמד הלא מדויק.

 

בתנועה עירונית, קצב הנסיעה המתקבל סביר בהחלט ולא תפגרו אחרי אף אחד ברמזור ואין כל צורך למשוך את ההילוכים בשל יחסי העברה הקרובים. לכך תוסיפו את הראות המצוינת לפנים (לאחור ישנה קורת C גדולה ומסתירה), את ההיגוי המהיר ואת נוחות הנסיעה הטובה למדי, וקיבלתם מכונית שעושה את החיים בעיר לקלים ובעיקר זורמים בקלות.

 

על הכביש המהיר, העסק קצת פחות עובד. אמנם אין כל בעיה מיוחדת לשמור על קצב התנועה הממוצע, אפילו בעליות לירושלים, אך כאן המנוע הוותיק והלא חזק במיוחד יחסית למשקלה של הקליאו, מזכיר יותר מידי שמדובר בגרסת בסיס וחבל. נתחיל מכך שהמנוע פשוט חסר מחץ, כך שדי מהר מוותרים על הניסיון לקבל ממנו עוד קצת מיץ ורוב הזמן נשארים בתחום הסל"ד שלא עולה על 4000. ומה שזה אומר בפועל, שכל עקיפה דורשת תכנון מראש עם נתון לא מרשים של כ-14.8 שניות בהאצת ביניים מ-80 קמ"ש ל-120 קמ"ש.

 

אבל אתם יודעים מה?, עם זה אפשר לחיות, כי בסך הכל זו מכונית שנועדה להיות זולה לרכישה וחסכונית בצריכת הדלק (ואת זה היא עושה), מה שכן מציק למדי זהו בידוד רעשי המנוע. אמנם המנוע כלל לא צווחן, גם בסל"ד מאוד גבוה, אך הוא מייצר רעש עמום הנוכח בתא הנוסעים, כך שבנסיעה בינעירונית, הקליאו תמיד מרגישה "עסוקה" וזה מטריד למדי בנסיעות ארוכות ונפתר רק בזכות חלון פתוח ומוסיקה ברקע.

הקליאו מציעה התנהגות כביש חביבה, בדיוק כפי שמצפים מרנו

אני מניח שאף אחד לא רוכש את המכונית הזו בשל התנהגות הכביש שלה, אך זו דווקא אחת התכונות היותר חביבות בקליאו. אמנם בגרסה הנבחנת צריך להסתייע בירידה בכדי לייצר קצב תנועה מהיר, אך בכבישי נהיגה, הקליאו מפגינה התנהגות של מכונית בוגרת, שובבה ומהנה למדי. אמנם ההגה מרגיש מלאכותי במעט, אך מעבר לכך הוא מהיר, מדויק ובן לוויה טוב לשלדה מאוזנת, עם זנב ששמח להצטרף שצריך במידה הנכונה ובשורה התחתונה, בהתעלמות מופגנת מהמנוע החלש, הקליאו היא סופרמיני מוכשרת למדי על הכביש, המרגישה קלת רגליים ומהסוג שיודע להעלות חיוך. מה שכן, רמת האחיזה בשל הצמיגים הצנומים שנועדו לחיסכון בצריכת הדלק, לא גבוהה במיוחד.

 

נוחות הנסיעה שהקליאו מספקת טובה, במיוחד בהתחשב בצמיגים הצנומים והרזים שלה. הקליאו, למרות מוצאה, לא בעלת רכות צרפתית אופיינית והמתלים על הצד הקשיח יחסית, אך היא עדיין מצליחה להעניק איזון נכון בין הצד הדינמי לבין נוחות הנסיעה. גרסת ה-1.6 ליטר, תהיה נוחה יותר בעיקר בזכות צמיגים שמנים יותר.

 

צריכת הדלק לאורך המבחן, עמדה על 13.7 ק"מ לליטר. בנסיעה רגוע יותר שבעיקרה הייתה על כבישים בינעירוניים, צריכת הדלק עמדה על 15.9 ק"מ לליטר, כך שלמרות שהמנוע הזה עובד בסל"ד גבוהה יחסית, הוא יודע להיות חסכוני.

 

רנו קליאו 1.2 ידנית – סיכום מבחן:

רנו קליאו ידנית - הצעה אטרקטיבית מול מכונית עירוניתאין ספק שמי שהפרוטה מצויה בידו, באופן יחסי כמובן, רנו קליאו בגרסתה הנבחנת, עדיפה על מכונית עירונית בכל הקשור לתחושה של "רכב אמיתי" ובמרווח, בעיקר מלפנים ובתא המטען. אך יש לציין, שלמרות גודלה העדיף, אין תחושה של "מציאה גדולה" והקליאו תואמת את המחיר הנדרש.

 

לזכותה של הקליאו יש להוסיף התנהגות כביש שהיא לא רק בוגרת וטובה אלא חביבה למדי ומהנה לנהיגה, יחד עם נוחות נסיעה טובה למדי. נקודת החולשה העיקרית של הקליאו הידנית, זהו אותו רעש עמום מהמנוע, הנוכח בתא הנוסעים בנסיעה בינעירונית, אך זה כנראה המחיר היחידי שהקליאו "דורשת" מהרוכשים עבור מכונית זולה לרכישה, בטוחה וחסכונית למדי.

 

רנו קליאו III ידנית 1.2 ליטר
שנת הצגת הדגם 2006 מתיחת פנים 2009
מנוע 4 צילינדרים
נפח 1,149 סמ"ק
הספק 75 כ"ס ב-5,500 סל"ד
מומנט 10.7 קג"מ ב-4,250 סל"ד
0-100 קמ"ש 13 שניות
מהירות מרבית 167 קמ"ש
הנעה קדמית
תיבת הילוכים ידנית 5 הילוכים
תצורת מרכב 5 דלתות
אורך/רוחב/גובה 3,986 מ"מ/1,719 מ"מ/1,495 מ"מ
בסיס גלגלים 2,575 מ"מ
צמיגים 165/65 R15
משקל 1,080 ק"ג
צריכת דלק (יצרן) 17.4 ק"מ לליטר
צריכת דלק מבחן 13.7 ק"מ לליטר
מבחני ריסוק (NCAP) 5 כוכבים
בטיחות 6 כריות אוויר EBD + ABS + ESP +ASR

-

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובה

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.