תדלוק מסחרי ראשון במימן
תדלוק מסחרי ראשון במימן.
תדלוק מסחרי ראשון במימן
תדלוק מסחרי ראשון במימן.

בעוד ששוק הרכב הפרטי החשמלי נשלט ע"י סוללות כמקור האנרגיה, בתחום הרכב הכבד דווקא המימן הוא זה שתופס תאוצה בזכות היתרונות של מקור אנרגיה זה עבור רכב כבד כמו תדלוק מהיר, טווח נסיעה ארוך וחשוב עוד יותר, משקל עצמי נמוך יותר לעומת סוללות המאפשר כושר העמסה גבוה יותר. 

 

השבוע נרשמה בישראל נקודת ציון חשובה בדרך לשימוש במימן ברכב חשמלי כבד, משאית המימן של יונדאי שנחתה לאחרונה בישראל השלימה נסיעה ראשונה על כבישי ישראל לאחר שתודלקה במימן נוזלי דחוס בתחנת התדלוק המסחרית הראשונה בישראל. עמדת התדלוק במימן ממוקמת בתחנת סונול בסמוך לקיבוץ יגור. מיכל מלא של משאית מכיל כ-32 ק"ג מימן נוזלי דחוס ועם צריכה ק"ג מימן לכל 12.5 ק"מ למשאית הזו טווח נסיעה חשמלי של 400 ק"מ ותוצר הפליטה של המשאית הוא אדי מים בלבד. 

 

יונדאי XCIENT משאית מימן
יונדאי XCIENT FCEV - משאית מימן חשמלית.

גורמים בכירים בתחום אנרגיית המימן הגיעו לישראל כדי ללוות את האירוע, בהם צוות מהנדסים בכירים של שתי החברות המובילות בתחומן בעולם – Linde ו H2Mobility - שיחד אחראיות להקמתן של מאות תחנות מימן בעולם. עוד הגיעו אנשי הנדסה בכירים מטעם יונדאי קוריאה. 

 

תחנת התדלוק במימן הוקמה עבור שותפות של סונול ובזן על ידי חברת Linde הגרמנית, כאשר בזן מייצרת את המימן וכלמוביל מייבאת משאיות מונעות מימן מתוצרת יונדאי. שיתוף הפעולה בין שלושת הגופים מניע קדימה במלוא הכוח את מהפכת המימן, שהיא כורח המציאות של ימינו. 

 

ניר גלילי, מנכ"ל קבוצת סונול: "אנחנו מציינים היום צעד חשוב נוסף בדרך למהפכת המימן בישראל. בעוד שבועות מעטים, ישראל תהפוך לאחת המדינות המתקדמות בעולם שעוברות לאנרגיה הנקייה, היעילה והבטוחה ביותר, שאף תאפשר לה להתנתק מהתלות במשאבי אנרגיה חיצוניים וליהנות מעצמאות אנרגטית."

 

אסף אלמגור, מנכ"ל קבוצת בזן: "אנחנו תוקעים יחד יתד בעתיד טוב יותר. תדלוק המשאית הוא אבן דרך סמלית בדרך לחלופה ירוקה לתחבורה כבדה. בזן משקיעה במקביל בייצור מימן ירוק עם אפס פליטות, ואנחנו נהיה חלק מהבשורה". 

 

יניב שיראזי מנכ"ל כלמוביל, מציין: ״אנו שמחים לראות כי החזון הופך למציאות וכי הודות לשיתוף הפעולה בין שלוש החברות, טכנולוגיית המימן של יונדאי מיושמת על כבישי ישראל. אנו בכלמוביל שואפים להמשיך ולהצעיד קדימה את כל נושא החדשנות האנרגטית באמצעות השקעות ושיתופי פעולה של  פתרונות אנרגיה, הכוללים בין השאר: ייצור אנרגיה מתחדשת באמצעות פאנלים סולאריים, מחזור סוללות ליתיום יון ועוד.״


 
טכנולוגיית תאי-דלק מימניים עתידה להחליף את מנועי הבעירה הפנימית (בנזין ודיזל). כיום טכנולוגיה זו מותאמת בעיקר לתחבורה כבדה (משאיות, אוטובוסים וכלי צמ"ה) אשר מפאת משקלם אינם יכולים להתבסס על הנעה חשמלית באמצעות סוללה. בדומה לכלי רכב חשמליים, כלי רכב בטכנולוגיית תאי-דלק מימניים ממירים אנרגיה כימית לזרם חשמלי. בניגוד לכלי רכב חשמליים, הניזונים מסוללה, מימן מהווה את הפתרון הסביבתי היחיד להנעה יעילה של משאיות כבדות. השימוש במימן לתאי דלק מייצר אפס פליטה (התוצר הנפלט כתוצאה מהשימוש הוא אדי מים) ומאפשר זמן תדלוק קצר וטווח נהיגה ארוך. 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 9

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.