טסלה הגה YOKE
הגה Yoke, גימיק או רעיון מוצלח?
טסלה הגה YOKE
הגה Yoke, גימיק או רעיון מוצלח?

"אם זה לא שבור, אל תתקן את זה" היא אמרה אמריקאית נפוצה האומרת שלא בכל פעם צריך להמציא או לנסות להמציא את הגלגל מחדש אם יש משהו שכבר עובד מצוין, המשהו המצוין במקרה המדובר הוא הגה עגול. טסלה לעומת זאת חשבה שזה דווקא רעיון מוצלח להמציא את ההגה מחדש וכאשר היא הציגה את דגמי מודל S פלייד החדשים היא הציגה אותם עם הגה בעיצוב Yoke, הגה הדומה למערכת ההיגוי של מטוסי נוסעים.

 

בשבוע שעבר טסלה ערכה אירוע המוני במסגרתו היא מסרה ללקוחות הראשונים את דגמי המודל S פלייד עם אותו גלגל הגה מדובר, כך שאנחנו זוכים לחוות דעת ממקור ראשון על גלגל ההגה המוזר הזה. המטרה של טסלה ברורה, אין כאן שום קשר למשהו טוב יותר או אפילו נוח יותר, אלא עוד גימיק מיותר של החברה הזו שחלקו נוצר מתוך המחשבה שיום אחד יהיו רכבים ללא גלגל הגה בכלל או לפחות השימוש בגלגל ההגה יהיה רק במקרים בהם מערכת הנהיגה האוטונומית צריכה את העזרה של נהג אנושי - היום הזה עדיין רחוק.

הגה כזה יכול להיות נוח לשימוש רק ברכבים בהם הנהג לא נדרש ליותר מ-180 מעלות סיבוב לכל צד, כמו ברכבי פורמולה 1 לדוגמה, אבל ברכב המיועד לכביש ובטח שכזה מערכת היגוי אלחוטית, זה פשוט גימיק לא מוצלח. לא רק שקשה יותר לנהג את הרכב עם הגה בתצורה הזו, טסלה הסירה בדגם גם את מוט ההילוכים וכן את מוט האיתות והמגבים - שני האחרונים עברו לגלגל ההגה בצורת כפתורי מגע קפסטיביים. בחירת ההילוך נעשית בעיקר דרך סליידר במסך, כפתור מגע לצד משטח הטעינה (במידה והמסך לא פועל) או באופן אוטומטי לפי כיוון הנסיעה שהמערכת מנחשת, בין אם באמצעות יעד הנסיעה במערכת הניווט או באמצעות מכשולים הניצבים לפני הרכב. בגלל צורת האחיזה בהגה, הפעלה לא מכוונת של האיתות או המגבים אפשרית גם היא כפי שקורה בסרטונים.

בשלב זה מדובר באופציה היחידה בדגם הפלייד, אך סביר להניח כי די מהר טסלה תכניס לאתר שלה אופציה להזמנה של הדגם עם הגה רגיל (היא כבר הציגה כזה).

 

האם אפשר להרגיל את המוח להגה כזה לעומת הפעולה הטבעית עם הגה עגול? בוודאי שאפשר מה גם שבמרבית הזמן אנחנו לא מסובבים את ההגה יותר מ-180 מעלות לכל כיוון, אך זה לעולם לא יהיה נוח באותה המידה כמו הגה עגול וזאת לפני שנכנסים בכלל לנושא של פעולת היגוי במקרה חירום למי שלא מחזיק את ההגה בשתי הידיים כל הזמן.

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 10

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.