דירוג מערכות סיוע לנהג
דירוג מערכות סיוע לנהג - Euro NCAP.
דירוג מערכות סיוע לנהג
דירוג מערכות סיוע לנהג - Euro NCAP.

ארגון הבטיחות האירופי Euro NCAP המבצע מבחני ריסוק כמעט לכל הדגמים המשווקים באירופה (וכאן בישראל) החל בשנים האחרונות לדרג ולבחון גם מערכות בטיחות מתקדמות כגון בלימה אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב אקטיבית ועוד. כעת, אך עדיין לא כחלק מהדירוג/ציון הרגיל של הדגם, הארגון מציג פרוטוקול הערכה ודירוג של מערכות נהיגה סמי-אוטונומיות/סיוע לנהג בנסיעה בכביש המהיר כגון בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על מרכז נתיב הנסיעה ועוד, בשילוב עם פעולת מערכות החירום.


לפי הארגון מערכות כגון בקרת שיוט אדפטיבית או שמירה על מרכז נתיב הנסיעה נועדו לאפשר נהיגה נינוחה ובטוחה יותר בכביש המהיר באמצעות שמירה על מהירות נסיעה קבועה, שמירה על מרחק בטוח מהרכב שלפנים ושמירה על הרכב במרכז נתיב הנסיעה. הארגון מציין שלאור העבודה שמערכות אלו עדיין לא חפות משגיאות, יש להתייחס אליהן כאל מערכות סיוע בלבד ולכן כחלק מהדירוג הארגון בחן לא רק את היעילות והבטיחות של המערכות אלא גם את המידה בה מערכות אלו מעורבות הנהג בפעולת המערכת (התראות), מנטרות את ההתנהגות שלו (מבט לעבר הכביש, ידיים על ההגה ועוד) ואיך הן פועלות במידה והנהג לא מגיב להתראות או לא מעורב בנהיגה.

 

במסגרת הסבב הראשון הארגון בחן 10 דגמים חדשים המצוידים במערכות סיוע לנהיגה בכביש המהיר כאשר כל דגם זכה לציון כללי בסולם של 1 עד 4, ציון משני נפרד באחוזים למערכות הסיוע ולמערכות הגיבוי/חירום של הרכב במידה ומערכות הסיוע לא הגיבו למתרחש.

 

EURO NCAP הערכת מערכות סיוע לנהג
דירוג מערכות סיוע לנהג.

כל דגם זוכה לגיליון הערכה (קובץ PDF לדוגמה) הכולל, בין היתר, פירוט של המערכות המותקנות בדגם והכינוי המסחרי שלהן, הסבר על פעולת המערכות, תגובת בקרת השיוט האדפטיבית במגוון תרחישים, פעולת ההיגוי האקטיבי בשמירה על מרכז נתיב הנסיעה בעיקול בגוון מהירויות, פעולת מגביל המהירות וזיהוי התמרורים, פעולת המערכת במידה והנהג לא הגיב - ניתוק בלבד או הבאת הרכב לכדי עצירה מלאה ופעולת מערכות החירום למניעת תאונה במידה שבקרת השיוט האדפטיבית לא הגיבה לרכב מאט, לדוגמה.

 

רק שלושה רכבים זכו לציון מלא (Very Good) ב.מ.וו סדרה 3, אודי Q8 ומרצדס GLE אך כמו במבחני הריסוק, חשוב לקרוא היטב את גיליון ההערכה ואת הערות הבוחנים ולא להסתפק בציון הכללי, כך לדוגמה תגלו שטסלה מודל 3 היא היחידה בה מערכת בקרת השיוט ומערכות הגיבוי/חירום פעלו בצורה הטובה ביותר בכל תרחישי המבחן אך הדגם הפסיד ניקוד על דברים טכניים בעיקרים. בנוסף, הארגון ציין כי המערכת שבטסלה יוצרת אצל הנהג תחושה שהרכב מסוגל לעשות הכל לבד ולא מערבת מספיק את הנהג בפעולת המערכת (משוב ויזואלי או קולי). היתרון של טסלה, ואת זה גם הארגון מציין, הוא היכולת לעדכן מרחוק גם את מערכות הבטיחות כך שדי בקלות הדגם יכול לזכות לציון מלא. 

היה ניתן לצפות כי וולוו V60 החדשה תככב במבחן, אך המערכות שבדגם תפקדו בצורה בינונית בסך הכל ולכן הדגם זכה לציון בינוני בלבד. כך גם המקרה עם רוב הרכבים העממיים שנבחנו כגון פיג'ו 2008, בה מערכת בקרת השיוט לא הצליחה להתמודד עם רכב שנעצר באמצע הנתיב ומערכות החירום לא הצליחו לספק גיבוי כאשר מערכות הסיוע לא הגיבו כצפוי. גם הקליאו החדשה של רנו כשלה באותם תרחישים. מבין הרכבים העממיים, פורד קוגה החדשה עם מערכת Co-Pilot 360 תפקדה בצורה הטובה ביותר.

 

ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובה

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.