כבר שנים אנחנו אומרים כאן במערכת שלא כל מערכות הבטיחות נולדו שוות, גם אם החומרה זהה ולמערכות השונות שמות דומים, כמו בלימה אוטונומית או בקרת שיוט אדפטיבית, זה לא אומר שתפקוד המערכת בפועל יהיה דומה או זהה, בוודאי כאשר לוקחים בחשבון שעיקר התפקוד תלוי פחות בחומרה ויותר בתוכנה שלא רק שמורכב לפתח אותה היא גם דורשת זמן רב והשקעה גדולה.
כנראה שרק בשוק הרכב הגדול בעולם ובאמצעות מגזין שנמצא בבעלות ByteDance, החברה שמחזיקה באפליקציה הפופולרית בעולם TikTok, אפשר בכלל לקיים מבחן עצמאי שכזה, מבחן לתפקוד מערכות בטיחות מתקדמות בו השתתפו 36 דגמים מ-20 מותגים שונים. מבחן הבטיחות לא כלל את המבחנים הרגילים, הסטריליים והפשוטים יותר של ארגוני הבטיחות הגדולים בעולם אלא תרחישים מאתגרים יותר ומסכני חיים מהסוג בו אנחנו רוצים שמערכות נהיגה סמי-אוטונומיות יתפקדו טוב ומהר יותר מנהג אנושי. השורה התחתונה היא שמרבית הדגמים שנבחנו לא הצליחו למנוע תאונה בחלק מהתרחישים וחלקם אף כשלו בכל התרחישים השונים.
ציוני הדגמים במבחן למערכות בטיחות מתקדמות (מופיעים רק דגמים מוכרים יותר). |
||||||
דגם | רכב עומד בכביש מהיר בלילה |
חסימת כביש שמובילה למשאית חונה בצד |
עבודות בכביש חסימת נתיב |
רכב עוקף חושף מכונית עומדת |
רכב חותך מנתיב השתלבות |
חזיר מתפרץ לכביש |
---|---|---|---|---|---|---|
טסלה מודל 3 | ||||||
טסלה מודל X | ||||||
אקספנג G6 | ||||||
דנזה Z9 GT | ||||||
GAC Aion RT | ||||||
אוואטר 12 | ||||||
שיאומי SU7 | ||||||
BYD דולפין סרף | ||||||
ניאו EL6 | ||||||
ליפמוטור C10 | ||||||
אקספנג P7+ | ||||||
Onvo L60 | ||||||
זיקר 7X | ||||||
מרצדס C קלאס |
המגזין ערך שני מבחנים שונים, אחד במתווה עירוני במהירויות נמוכות, בו השתתפו 26 דגמים, והשני בכביש המהיר בו השתתפו 36 דגמים. במבחן העירוני הדגמים היו רק סבירים, אנחנו נתרכז במבחן בכביש המהיר שכן בתרחישים אלו המשמעות של כישלון היא תאונה מסכנת חיים. במבחן זה שליש כשלו לחלוטין, כלומר לא עברו אף מבחן, השליש השני עבר בהצלחה רק 2-3 מתוך ששת התרחישים שנבחנו ורק שני דגמים, מודל 3 ומודל X, עברו בהצלחה חמישה מתוך השישה.
אחד המבחנים בכביש המהיר היה נסיעה מאחורי רכב כאשר לפתע הרכב הקדמי סוטה מהנתיב וחושף רכב שעומד בכביש כאשר הנתיב השמאלי חסום ע"י רכבים שנוסעים במקביל. כ-87% מתוך 36 הדגמים שהשתתפו במבחן כשלו במניעת תאונה, חלקם כלל לא הגיבו, חלקם רק הזהירו את הנהג וחלקם האחר הזהירו ואף בלמו אך מאוחר מדי כאשר כל רכב עשה זאת במידה שונה.

המבחן הזה הדגיש את הפער ביכולות החומרה לעבד את התרחיש במהירות הנדרשת אך לא פחות חשוב מכך גם את כיול התוכנה שבשורה התחתונה, פשוט החליטה לא להחליט או שהחליטה מאוחר מדי כדי למנוע תאונה כך שגם אם לבסוף המערכת בלמה בלימת חירום זה היה מאוחר מכדי למנוע התנגשות. לזכות אותן מכוניות, חלקן הפעילו בלימת חירום במידה שההתנגשות ברכב אמיתי הייתה מסתיימת בכיפופי פח בלבד ולא בפגיעה פיזית. רק חמש מכוניות עברו בהצלחה את המבחן, טסלה מודל 3 ומודל X, אקספנג G6, ניאו EL6 ודגם של Wey מבית גרייט וול.
דווקא באחד המבחנים היותר מורכבים קרוב ל-50% צלחו את המבחן בהצלחה. התרחיש המדובר מדמה נהיגת לילה ונתיב שנחסם ע"י עבודות בכביש המחייב סטייה לנתיב הימני שם העמידו משאית מקרטון כך שהרכב היה צריך לבחור לבלום או לעבור בין המשאית למחסום במרווח צר יחסית. את המבחן הזה צלחו 16 מתוך 36 הדגמים הנבחנים.
מצד שני, דווקא בשני מבחנים פשוטים יחסית חלק משמעותי מהרכבים כשלו, במבחן המדמה התפרצוץ לכביש של חיה, חזיר בר במקרה הזה, רק טסלה מודל X מנעה את ההתנגשות, המודל 3 כשלה במקרה זה, דבר הממחיש שהמערכות עדיין מוגבלות בזיהוי בעלי חיים זאת למרות שבסין לדוגמה התפרצות לכביש של חזירים היא דבר שכיח. במבחן האחר בו העמידו מכונית באמצע הכביש המהיר בשעת לילה רק 10 מכוניות מתוך ה-36 צלחו את המבחן הלכאורה פשוט הזה ובלמו בזמן. ההבדל לעומת מרבית המבחנים המדמים תרחיש דומה היה נעוץ בעבודה שהרכב הועמד בזווית וזה כנראה מה שהקשה על הרכבים המתמודדים לזהות כי מדובר ברכב, למרות שבהחלט היינו מצפים שאם רכב מזהה חסימה ולא ממש משנה של מה, הוא פשוט צריך לבלום, הרי בדיוק בשביל זה יש רדאר או חיישן לייזר מסוג LiDAR - הקיים בחלק מהדגמים שנבחנו.

אמנם מרבית הדגמים כשלו במרבית התרחישים אך לא הכל שחור/לבן שכן גם אם דגם מסוים לא מנע התנגשות אך כן הוביל לכך שבמקום תאונה קשה האירוע מסתיים בקצת מכות בפח, אז יש מקום לאופטימיות. המבחן המקיף הזה הוא עוד הוכחה לאחת המחלות של עידן הרכב הנוכחי שמסתמך על עדכוני תוכנה כך שבמקום להשיק מערכת בשלה משיקים מערכת לא אפויה מספיק ומסתמכים על איזה עדכון עתידי