מערכת מולטימדיה
מערכת המולטימדיה הופכת למסיח הדעת העיקרי בזמן נהיגה.
מערכת מולטימדיה
מערכת המולטימדיה הופכת למסיח הדעת העיקרי בזמן נהיגה.

כל חובב רכב שנכנס לתחום השיפורים שמע על תקנה 380, תקנה שבגדול מאפשרת למשרד הרישוי ולרשויות האכיפה לאסור כמעט כל שיפור שנעשה ברכב שכן לשון התקנה אומרת כי "לא ישנה אדם מבנהו של רכב אלא לפי היתר בכתב מאת רשות הרישוי” ונראה אתכם מקבלים היתר כזה. התקנה הזו היא נושא לוויכוח משפטי שכן ניסוח התקנה מאוד לקוני ואין למעשה הגדרה ברורה למה הוא בכלל מבנה הרכב, האם בלמים גם נחשבים למבנה הרכב? אולי קפיצים? מה עם בולמים?.

 

אבל לא באנו לכאן לדון באבסורד לצד הסכנה לציבור בתקנה 380, באנו לדבר על האבסורד שמצד אחד לבעל הרכב אסור למעשה לשפר את רמת הבטיחות האקטיבית של הרכב באמצעות שדרוג היכולות הדינמיות אך ליצרני הרכב מותר לשווק כל מה שבא להם כולל רכבים עם בעיות בטיחות מובנות ומסוכנות.

 

מרצדס EQS
עוד ועוד מסכים - מרצדס EQS.

הגורם מספר המשמעותי ביותר לתאונות דרכים הוא הסחת דעת. זו הסיבה שיש חוקים לצד עונשים משמעותיים, בצדק רב, להתעסקות עם המכשיר הסלולרי בזמן נהיגה. אך מה עם מערכות המולטימדיה שיש כיום ברכבים מודרניים? ככל שהרכב מתקדם יותר המערכת מציעה אפשרויות עשירות יותר ואת כל אלו ניתן לשנות תוך כדי נסיעה וגרוע מכך, ככל שהרכב חדש יותר גם תמצאו פחות ופחות כפתורים פיזיים יעודיים כך שכל פעולה צריכה להתבצע דרך המסך, כלומר עוד שנייה או שתיים של הסחת דעת מהנעשה בכביש. מחקרים כבר הוכיחו שמערכת המולטימדיה ברכבים היא מסיח דעת משמעותי ומהווה סכנה משמעותית לשלום הציבור. בעבר יצרנים עוד התקינו הגבלות על מה שאפשר לשנות במערכת המולטימדיה תוך כדי נסיעה, אך לאור העבודה שהמחוקק מעולם לא נתן את דעתו לנושא, נפרצו כל הגבולות וההגבלות.

 

טסלה מודל S
הגה מטופש ללא היגוי אלחוטי? גם זה אפשר.

אי אפשר שלא להזכיר את טסלה בהקשר הזה שכן היא כנראה אחת האחראיות הראשיות לרעה החולה שעוברת על כלל תעשיית הרכב שכן במודל 3 לדוגמה, כמעט כל הפעולת, כולל פעולות חיוניות, נעשות דרך המסך הראשי. בטסלה לדוגמה בכדי לשנות את מהירות המגבים יש לעשות זאת דרך המסך וכל זה בזמן שיורד גשם הדורש ריכוז מרבי מהנהג וזה באמת רק על קצה המזלג, רוצים לשנות את כיוון מראות הצד? זה דרך המסך, הגה? גם, חימום מושבים? גם, כיוון פתחי מיזוג? גם. כפתור פיזי דורש הסטה של המבט לרגע קצר, מסך מגע מחייב קשר עין רצוף הגורם לקטיעת הקשר בין הנהג לנעשה בכביש.

 

טסלה מודל 3
לשנות את מהירות המגבים בזמן שיש גשם? קחו לכם מספר שניות (טסלה מודל 3).

מה עוד? יש עוד שלל דוגמאות על הרעה החולה שהגיע עם מערכות המולטימדיה המודרניות שהן בעצם ממשק שליטה מרכזי על מרבית מערכות הרכב אך יש גם לא מעט דברים אחרים כמו פנסי בלימה קטנים מבוסי LED שבשל כך הם הופכים לנקודה בוהקת במיוחד בזמן בלימה ומסנוורים נהגים מאחור, העדר חובה להצגת מצב פעולת הפנסים הראשיים כך שלא פעם אנחנו רואים נהגים שנוסעים ללא תאורה חיצונית בלילה בשל התאורה הקבועה של לוח המחוונים ותאורת היום, רכבים (בעיקר מסין) שמגיעים עם צמיגים נחותים בעלי ביצועים ירודים, צורות מוזרות לגלגל ההגה המקשות על תפעולו בעת תמרון חירום ועוד.

נכון, האחריות היא תמיד על הנהג להניח בצד את כל מסיחי הדעת ולהתרכז במעשה הנהיגה, אך הפרצה הזו, שרק תוספת עוד ועוד תאוצה בעולם הרכב המודרני, היא פרצה ענקית הקוראת לגנב ואם תפעול הדברים הבסיסיים ברכב תוכנן מראש להפוך למסיח דעת, על המחוקק חובה לתת את הדעת על כך. ביום בו הרכבים יהיו אוטונומיים באופן מלא אפשר יהיה להציף את הרכב במסכים אך עד אז, חובה להגביל את השימוש במסך המרכזי בזמן נהיגה.

 

תגיות: בטיחות
ניוזלטר: כל מבצעי הרכב והחדשות ישירות לדוא"ל
  • תגובות 20

תגובה...
תווים.
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.